Yhteisöllisyydestä kielitaitoon

Kirjoittaja: Laura Hartikainen - Päivitetty: 28 loka 2016

Työväenopisto järjestää yhteistyössä Espoon kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa maahanmuuttajataustaisille kotivanhemmille suomen kielen kursseja. Kurssit on tarkoitettu espoolaisille kotiäideille ja -isille, jotka eivät osaa vielä suomea tai osaavat vasta vähän. Kurssit järjestetään perinteisten luokkatilojen sijasta varhaiskasvatuksen tiloissa, avoimissa päiväkodeissa ja asukaspuistossa, jotka on suunniteltu lapsen turvallista olemista silmällä pitäen.

Äidit ja isät voivat ottaa kurssille mukaan 0-5-vuotiaan lapsen. Ryhmässä on 10-12 äitiä (joskus mukana on myös isiä) ja saman verran pieniä vauvoja ja taaperoita. Ryhmää ohjaa kaksi opettajaa: lastentarhanopettaja ja suomen kielen opettaja. Tavoitteena on oppia suomen kielen perusteita, mutta myös muita tavoitteita on kirjattu. Toinen tärkeä tavoite on tuoda yhteen kotona lasta hoitavat vanhemmat ja synnyttää vertaisryhmiä. Edelleen tavoitteena on tukea vanhempana olemista Suomessa ja antaa lapsille ensimmäinen kokemus suomenkielisestä päiväkotiympäristöstä.

oppiva-samanaikaisopetus-kieletKotona lasta hoitavat vanhemmat ovat helposti haavoittuvaa joukkoa, jos kodin ulkopuolisia suhteita ei ole eikä suomen kielen taito kehity. Kun omat taidot ovat heikkoja, on vaikea tukea lapsia uudessa kulttuurissa ja esim. koulutyössä. Kotona lasta hoitavien vanhempien suomen kielen kursseilla yritetään luoda ensimmäiseksi hyvä, turvallinen ja hyväksyvä ilmapiiri, johon kaikki mahtuvat opiskelu- ja kulttuuritaustoista riippumatta.

Kursseilla käytetään paljon aikaa ryhmäytymiseen, keskusteluun ja leikkeihin lasten kanssa. Ryhmässä opitaan kertomaan omasta itsestä, perheestä ja kodista sekä toimimaan oikeissa arjen kielenkäyttötilanteissa. Opetuksessa pyritään toiminnallisuuteen, liikunta ja musiikki ovat hyvin edustettuina tuntisuunnitelmissa. Kurssilla tehdään retkiä ulos luokasta ja kutsutaan vieraita, esim. perhetyötä tekevistä järjestöistä.

Lapsi on yhdistävä tekijä ja aika hyvä yhdistävä tekijä se onkin. Ryhmäläiset tuntevat luonnostaan kiinnostusta toisiaan kohtaan, he järjestävät keskenään tapaamisia, kutsuvat toisia kavereikseen Facebookissa jne.

Yhteistyö varhaiskasvatuksen kanssa vakiintui jo Osallisena Suomessa/ Vanhemmat mukaan -hankkeen aikana 2011-2013, mutta varsinaisen muotonsa nykyiset kurssit ovat saaneet viimeisten kahden vuoden aikana s2-opettajien ja varhaiskasvatuksen yhteisen suunnittelun pohjalta.

Lisätiedot: Laura Hartikainen

LISÄÄ OMAAN SUOSIKKILISTAAN

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Täydennä laskutehtävä, niin tiedämme ettet ole robotti. *