Vastaanottopalvelut- tutkinnon osa joustavassa toteutuksessa

Tämä artikkeli kertoo miten opetukset rytmitettiin ja miten digitaalisia menetelmiä käytettiin pedagogisesti järkevästi, jotta toteutus saatiin onnistuneesti suoritetuksi yhden jakson aikana.

Loimme Hotellin Vastaanottopalvelut- tutkinnonosan toteutuksen niin, että se sisältää:

  • kolmen lähikertaa
  • kuusi Stream- opetusvideokertaa
  • viisi Collabrorate- webinaaria

Mihin sopii?

Hotellin Vastaanottopalvelut Joustavan kurssin toteutuksen rytmitys sopii yhdessä jaksossa opetettavan aineen opetukseen, jossa halutaan pitää fyysiset lähikerrat minimissään ja korvata ne vaihtoehtoisilla menetelmillä kuten webinaareilla ja etukäteen tallennetuilla videoluennoilla.

Kenelle tästä on hyötyä?

Hyöty tulee joustavuudesta opiskelijoille koska he pystyvät tekemään opiskelun esimerkiksi kotoaan eikä tarvitse matkustaa luokkahuoneeseen. Hyötyä tulee myös tilojen säästössä. Haasteet tulevat opintojen itsenäisestä tekemisestä sekä vastuusta seurata tehtävien tekemisestä omatoimisesti. Välillä koimme teknillisiä haasteita nettiyhteyksissä, mutta niistä selvisimme mm. kuuntelemalla Collabrorate- luentoa kännykän avulla samalla seuraten dioja tietokoneesta. Tällöin opiskelijan tietokoneen ääni ei toiminut.

Lähikerroista lähikerta sisälsi aamiaisen hotellissa sekä vierailun kahteen hotelliin Helsingissä. Kurssin päätti neljä lähiopetuskertaa Opera- hotellivarausjärjestelmää perättäisinä päivinä sprinttiviikoilla. Erityisesti Collabrorate- opetus miellytti opiskelijoita, parhaimpana kokemuksena erityisopiskelijan parempi keskittyminen Collabroraten avulla kotonaan.

Oppituntien suunnitelma

Miten tehdään?

  • 8.2019. klo 9-14. Lähikerta numero 1. Kurssin esittely, tehtävät ja Collabroraten testaus opiskelijoiden koneilla (Opiskelijoita pyydetty tuomaan koneet + kuulokkeet mikrofonilla luokkaan). Oppitunnilla käydään läpi myös majoitusalan sanasto. Tehtävän alustus: Sanasto kertaustehtävä (Moodle tentti)
  • 19-22.8 Opiskelijat katsovat ennen 23.8 Collabroratea videot Historia majoitusalalla. videon ja tekevät tehtävän: Tutustuminen hotelliin.
  • 8 Collabrorate klo 9-11. Lainsäädäntö. Mara- varaus- ja peruutusehdot. Mara- varausehdot tehtävän alustus.
  • 26-29.8 Opiskelijat katsovat videot Majoitusalan luokittelu ja majoitusmuodot, Huonetuote- ja aamiainen ja tekevät Mara- varaus ja peruutusehdot tehtävän Moodleen.
  • 8 Collabrorate klo 9-11. Hotelliketjut. Hotelliketjut tehtävän ja kertaustehtävän alustus.
  • 2-5.9 Opiskelijat katsovat videot Hotellin osastot- ja oheispalvelut, Osastojen välinen yhteistyö. Hotelliketjut tehtävän ja kertaustehtävän palautus.
  • 9 Lähikerta numero 2. klo 9-14 Hotellivierailu ja aamiainen esim. Hilton Helsinki Strand.
  • 9-12.9 Opiskelijat katsovat videot Kestävä kehitys, Housekeeping. Tehtävä: Minkälainen on hyvä hotellihuone?
  • 9 Collabrorate klo 9-11. Huonevaraukset, Hotellin palautekanavat ja palautteeseen vastaaminen. Tehtävä: Vastaa asiakkaan sähköpostikyselyyn.
  • 16-19.9 opiskelijat katsovat videon huonehinnoittelu ja lukee varauskanavat diasarjan. Tehtävä: Varauskanavat tehtävä
  • 9 Collabrorate klo 9-11: Check- in ja opastaminen. Tehtävä: Check- in kertaustehtävä.
  • 23- 26.9. opiskelijat katsovat videot vastaanotto työpisteenä, vastaanoton asiakaspalvelu ja laatu, hotelin asiakkaat. tehtävä: Vastaanoton opastustehtävä.
  • 9 Collabrorate klo 9-11: Check Out, maksuvälineet. Tee check- out ja maksuvälineet kertaustehtävä.
  • 9 – 3.10. Opiskelijat tekevät rästissä olevat tehtävät ja katsovat rästissä olevat videot. Tehtävä: Hotellin vastaanottopalvelut kertaustehtävä.
  • 10 3. Lähikerta klo 9-14. Vastaanoton työvuorot ja kertaus. Opera kurssin alustus.
  • 7-10.10 Opera hotellivarausjärjestelmä klo 9-14. 4 opetuskertaa. profiilit, varaus, c-i/c.o, laskutus

Artikkelin kirjoittaja: Matkailualan opettaja Matti Kuosmanen. matti.kuosmanen@omnia.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.