AspaSome – asiakaspalvelun kokemuksellista oppimista roolipelissä

ASPASOME on kasvatuksellinen roolipeli, jossa käsitellään asiakaspalvelua, myyntiä, markkinointia, yhteiskuntavastuuta ja kestävää kehitystä. Peli toimii ensimmäisen lukuvuoden merkonomiopiskelijoiden koulutusvälineenä.

ASPASOMEa pelataan sulautuvasti lähiopinnoissa ja verkossa. Tavoitteena on, että opiskelijat ryhmäytyvät ja oppivat käyttämään muita kuin perinteisiä välineitä asiakaspalveluoppimisessa.

Pelissä työskennellään kuvitteellisen tavaratalon eri osastoilla ja kohdataan eteen tulevia jokapäiväisiä tavaratalon toimintaan ja kehittämiseen liittyviä haasteita. Niitä varten talon eri osastojen tulee tehdä yhteisiä päätöksiä sekä konkreettisia toimenpiteitä, joiden avulla tavaratalon toiminta ei suistu kaaokseen.

Tavaratalon tehtäviä hoidetaan sekä luokkahuoneessa että tavaratalon avoimilla Facebook-sivuilla ja wiki-pohjaisessa intranetissä. Pelissä vaaditaan yhteistyötä, muodostetaan vaikeitakin päätöksiä ja sovitaan tehtävistä toimenpiteistä.

ASPASOME on malli siitä miten oppilaitoksessa, erityisesti liiketalouden koulutuksessa voidaan yhdistää roolipelaamista ja sosiaalista mediaa asiakaspalvelutaitojen ja myynnin opettamiseen.

Opiskelijat ovat kokeneet pelillisen lähestymistavan motivoivammaksi ja mukavammaksi tavaksi opiskella kuin perinteisen luokkahuoneopetuksen. Loppukeskusteluissa opiskelijat kykenivät myös identifioimaan eri pelikerroilla oppimiaan aihekokonaisuuksia, mikä tuki käsitystä siitä, että menetelmä on opetuksen kannalta hyödyllinen.

Opettajat kokivat, ettei peli yksin riitä haluttujen aihekokonaisuuksien opettamiseen, mutta toimii oivallisena lisänä asioiden hahmottamisessa, liittämisessä arjen tilanteisiin ja erityisesti opiskelijoiden aktivoimisessa suhteessa omaan oppimiseensa.

Lue lisää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Täydennä laskutehtävä, niin tiedämme ettet ole robotti. *