HUOM. Ajantasaiset Collaborate käyttöohjeet löydät it.omnia.fi sivulta.
Tarvittaessa, tekninen tuki on saatavilla täytämällä tämä lomake. Älä lisätä tekniset pyynnöt kommentoina tähän artikkeliin.
NOTE. Up to date Collaborate instructions can be found on the it.omnia.fi site.
Technical support is available by filling out this form. Do not add technical support requests to this article as comments.
HUOM! ATTENTION!
Kun käytät "Käytä puhelimen ääntä" toimintoa, soita tähän numeroon: 00358 75 325 25 47. Puhelun hinta määräytyy soittajan liittymän paikallismaksuehtojen mukaan. Soittaja itse maksaa puhelukulut.
Kuulet viestin, joka ohjaa sinut lisäämään sinun PIN-koodin, joka on sama kuin Collaborate-huoneessa. Muista painaa # näppäin PIN-koodin jälkeen.
If you call into the meeting as a phone call (00358 75 325 25 47), you will be directly charged for this and this is your own choice to do so. The cost of the call (to Helsinki) is defined by your own contract rates.
en ole saanut sähköpostitse mitään linkkiä, millä mennä minnekään Callaborate-huoneeseen?
Oletko ilmoittautunut Espoon työväenopiston kurssille, jossa käytetään Collaboratea? Mikäli olet, sinun pitäisi saada linkki sähköpostiisi viimeistään kurssipäivänä. Kannattaa olla yhteydessä kurssin järjestäjään liittyen näihin asioihin 🙂
Collaboratesta / Venäjän perustaso
* opettaja ja yksi toinen oppilas kuuli minun ja kolmannen oppilaan äänet
* minä ja kolmas oppilas emme kumpikaan kuulleet opettajan emmekä toisen oppilaan ääntä.
Kuvayhteys toimi molempiin suuntiin.
* kaiutin + mikrofoni olivat auki
* poistuessani collaboratesta ja tullessani uudelleen ”luokkaan”, kuulin 1 sekunnin ajan opettajan ääntä. Sitten ääni katosi.
Mitä vielä voi kokeilla? Harmi, jos sovellus ei toimi ja tunnit jäävät käymättä.
Hei Marja!
Olitko Chrome-selaimella sisällä? Tietokoneessa voi olla myös äänen ulostuloon eri väyliä. Sekin voi olla ongelma, että ääntä ei kuulunut. Voit tarkistaa äänet vielä kerran tällä sivulla olevan videon avulla. Myös https://oppiva.omnia.fi/wp-content/uploads/2019/06/Tarkistuslista-Blackboard-Collaboraten-ka%CC%88ytto%CC%88a%CC%88-varten-.pdf tästä voit tarkistaa äänen ulostulon tietokoneesta. Auttavatko nämä äänessä sinua?
Hi,
I have followed the instructions to access the online classroom to the letter including installing Google Chrome. I get to a page that has Blackboard-Collaborate >> and that is all that happens. I am now using my iPad instead of my desktop and no difference in outcome.
please advise
Hi John! Are you having course at Espoon työväenopisto or inside Omnia’s Moodle? Is your course started already? Some course links works only when the lesson is about to start. Can you get into the sign in page (where you should add your name)? Or you get in, but nothing works there?
Moi
Moi! Onko ongelmaa? Laita viestiä, jos tarvitset tukea. Tai katso tämä sivu ja toimi siellä olevien ohjeiden mukaan: https://www.omnia.fi/opiskelijansivut/kaytannon-tietoa/helpdesk/ohjeita-etaopiskeluun.
Hei,
Mahtaakohan Blackboard Collaborate sovelluksessa
toimia langaton Bluetooth headsetti? 🙂
Olen sitä käyttänyt aikaisemmin hyvin esim. Zoomin puolella.
Hei Petri,
Ei ollut testattu mutta jos äänilaiteesi on tunnistettu koneella, se pitäisi toimii. Varmista että valitset sen bluetooth laite kun määrität äänilaitteet Collaborate huoneessa.
(Liila -näppäin > Asetukset > Määritä kamera ja mikrofoni)
Onko Chromen lataaminen pakomlista vai toimiiko tämö myös muilla selaimilla?
Hei! Collaborate tarvitsee webRTC-tuen, se tarkoittaa, että selaimessa on oltava mahdollisuus siirtää tietoa selainten välityksellä ilman erillisiä lisäosia. Kaikkein pisimmälle tämä ominaisuus on vietynä Chrome-selaimessa. Firefoxilla pääset mukaan opetukseen, mutta riippuen versiosta, voi olla, ettet pääse jakamaan tietoa (ääntä, kuvaa).
Voit lukea lisää Collaboraten selaintuesta täällä: https://help.blackboard.com/fi-fi/Collaborate/Ultra/Moderator/Get_Started/Browser_Support.
Venäjän kurssini on alkanut, mutta minulta puuttuu linkki.
Hei!
Olethan yhteydessä kurssin järjestäjään, jos se on Omniassa, Työväenopistoon.
Hei,
ruotsin keskustelukurssille jälki-ilmoittautuneena, en ole saanut linkkiä tämänpäiväiselle kurssille.
Pirjo
Hei Pirjo,
Kursseja koskevat ei-tekniset kysymykset tulee lähettää osoitteeseen: Tyovaenopisto.kielet@omnia.fi
collabrate kysyy salasanaa… mikäköhän lienee:)
Hei Tuija,
Tekninen tuki on saatavilla helpdesk@omnia.fi kautta.
Mainitse viestissä:
– sinun rooli (opettaja / opiskelija)
– mitä linkki olet saanut pääsy Collaborate verkkokokoushuoneeseen
Hei, Samin MAB05.5 Itatuulentien tänään ma 12.05-13.35 opettaja Sami Julin on lähettänyt opiskelijoille teemsin etälinkki, että ei toimi. Millä tavalla linkki asetetaan, mitäs toimimme opettajan avuksi, että se varmasti toimi ensi ke klo 12.05 kaikille (opiskelijoille sekä opettajalle myös toki)?
Hei Sveta,
Tekniset tukipynnöt tehdään it.omnia.fi sivustolla tässä.
Samalla sivustolla löydät Teams ohjeita.
Tänään en päässyt virtuaaliaulaan. Sellaista linkkiä ei ollut koneessa. Olen nyt maalla, jossa nettiyhteys voi olla huono. Kurssini on Espanja A2-B1 kepeää kertausta E201979. Neuvosta kiittäen Sirpa Ahola
Hei Sirpa,
Tekniset tukipynnöt tehdään it.omnia.fi sivustolla tässä.
Mielelääni tarkistan asian jos luot tekninen tukipyntö.
Hei, tarvitseeko hyväksyä kamera ja mikrofoni, jos osallistuu liikuntatunnille? Eikö ole turhaa?
Hei Eeva-Riitta,
Hyäksyminen selaimen pyyntö käyttää kamera ja mikrofoni, ei aktivoida niitä kokouksessa. (Ne ovat aktiivinen testaus vaiheessa käytön hyväksyminen jälkeen). Kokouksessa ne täytyy olla manuaalisesti aktivoitu.
Mutta jos hylkät pyyntö, selaimen muista tämä päätös ja ei kysy uudestaan.
Tämä tarkoittaa että jos tule tarve käyttää kamera ja mikrofoni tulevaisuudessa, tarvitset löytää selaimessa käyttöoikeudet Collaborate palveluun ja vaihda niitä.