Collaboraten toiminnallisuudet kommunikaation tukena

Kun afaatikkojen Juttu-tupa siirtyi verkkoon, täytyi toteutusta miettiä tarkkaan erilaisten kielellisten ja motoristen vaikeuksien näkökulmasta. Collaborate tarjosi mainion ympäristön yhdessä tekemiseen, kommunikoinnin harjoitteluun ja tukemiseen.

Afaattinen henkilö pystyy paremmin seuraamaan keskustelua ja osallistumaan siihen, kun keskustelu on rauhallista ja apuna käytetään esimerkiksi kirjoittamista, piirtämistä ja kuvia. (http://www.aivoliitto.fi/)

Kunkin kurssikerran aluksi käymme yhdessä läpi päivän fiiliksen emojeista tehdyn fiilismittarin avulla. Tämä onnistui mainiosti myös verkossa. Piirrostyökalulla jokainen ympyröi itselleen sopivan tunnetilan. Piirtäminen onnistui hyvin niin tietokoneella ja hiirellä kuin tabletilla tai älypuhelimella sormella piirtäen.

Sen jälkeen jokainen vuorollaan sai kertoa, mitä kuuluu. Käytännössä ryhmän pienuuden vuoksi kaikilla oli lähes koko ajan mikrofonit ja kamerat auki. Jos ei puhetta pystynyt tuottamaan, näimme kuitenkin videon kautta ilmeet ja eleet. Tarvittaessa mykistin osallistujia ja nimellä annoin puheenvuoroja, ettei tullut päälle puhumista. Ryhmän pelisäännöistä sopimalla heti alkuun toteutui hyvin vuorotellen toimiminen.

Viittauspainike oli helppokäyttöisyytensä vuoksi monessa vaiheessa mukana. Esimerkiksi tehtävässä Jos seuraava väite pätee sinuun, paina viittauspainiketta.

 

Tämä herätti keskustelua, johon jokainen osallistui omalla
tavallaan – kertomalla (mikrofoni) tai esittämällä (video).

Myös Hirsipuu ja Laiva on lastattu onnistuivat mainiosti verkon yli. Mikäli osallistuja ei pystynyt sanomaan tai kirjoittamaan, hän saattoi näyttää sopivaa kirjainta tai piirtää/ympyröidä ehdotuksensa. Ryhmän pelisäännöistä sopimalla heti alkuun toteutui hyvin vuorotellen toimiminen.

Pictionarya pelasimme niin, että laitoin yksityischatissä piirrettävän sanan piirtäjälle. Muut yrittivät arvata, mistä on kyse.

Katsoimme yhdessä mm. nettilehtiä ja videoita Youtubesta niin, että jaoin sisältöä Collaborate-näkymään. Toki hieman videoiden jakaminen tökki, mutta näkymä oli omalla laitteella paljon parempi kuin luokan hankalasti nähtävällä valkokankaalla. Näin myös jokainen pystyi paremmin itse säätelemään ärsykkeitä.

Mikäli ryhmä tulee vielä syksyllä jatkamaan verkossa, aion ottaa myös chatin ja emojit käyttöön. Nyt tyydyimme jo lähtökohtaisesti näkyvillä oleviin toimintoihin. Kuten kaikessa, on myös verkko-opetuksessa hyvä lähteä liikkeelle ensin pienestä määrästä toimintoja, ja kun välineet tulevat tutuiksi, sitten syventää osaamista.

Tälle ryhmälle vertaistuki on yksi tärkeimmistä motiiveista osallistua. Yhteisöllisyys verkossa kasvoi, pääsimme vierailulle kurssilaisten koteihin, tulimme tutummiksi kuin lähiopetuksen yhteydessä. Osallistujille, jotka eivät juuri puheella pysty kommunikoimaan, näyttivät monia esineitä ja asioita, jotka kertoivat heistä ja heidän kiinnostuksenkohteistaan. Ryhmä toivoi, että heille mahdollistuisi tavata toisiaan myös kurssikertojen ulkopuolella verkkoympäristössä.

Collaboraten plussat ja miinukset

+ Helppokäyttöisyys ja selkeys!

+ Piirtäminen on yksinkertaista

+ Viittauspainike on selkeästi hahmotettavissa

+ Ei tarvitse kirjautua / tehdä asennuksia laitteelle

+ Toimii myös mobiilissa ilman sovelluksen asentamista

– Vain neljä osallistujaa voi näkyä yhtä aikaa

– Esittäjänäkymään ei pysty kiinnittämään tiettyä henkilöä

– Pyyhekumi poistaa kaikki piirrokset

Tämän artikkelin kirjoitti suunnittelijaopettaja, Juttu-tupa -ryhmän vetäjä Satu Luhtanen, Espoon työväenopisto

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.