Toimintakulttuuri ja pedagogiikka digiajan tasalle

Omniassa digitalisaation painopistealueita vuonna 2016 ovat oppimisympäristöjen, opetusmenetelmien ja verkkopohjaisen opiskelun mahdollisuuksien kehittäminen sekä Office 365:n käyttöönotto.
mobiilioppimista_hdo_jeeppiaula_rajattu2
Opettajat kehittämässä osaamistaan InnoOmniassa.

Vuoden 2016 painopistealueita ovat:

eOmnian kehittäminen

  • tarjotaan Omnian opiskelijoille sekä kansallisesti että kansainvälisesti verkko-opintoja
  • kaikilla koulutusaloilla ja tutkinnoilla suunnitelma kolmelle vuodelle eTarjonnasta

Oppimisympäristöjen ja opetusmenetelmien kehittäminen

Kaikilla toimialoilla ja koulutusohjelmilla suunnitelma vuoteen 2018 asti:

  • miten digitaalisuutta oppimisessa hyödynnetään ja yhdessä oppimista tuetaan.
  • miten oppimisympäristöjä monipuolistetaan  ja miten oppijoilla on mahdollisuus tehdä omaa osaamistaan monipuolisesti näkyväksi ja miten varmistetaan oppimisprosessin dokumentointi

Henkilöstön osaamisen kehittäminen

  • siirrytään valmentavaan toimintamalliin, jossa hyödynnetään vertaisoppimista
  • kuvataan henkilöstön tehtäviin liittyvät osaamisvaatimukset ja kehittämiskohteiden mukaisesti
  • järjestetään koulutusta ja tuotetaan itseopiskeluun materiaaleja
  • valmennetaan pedagogisia digivalmentajia, jotka puolestaan valmentavat omaa tiimiään

O365 käyttöönotto

  • henkilöstö ottaa Office 365 -järjestelmän käyttöön
  • pilotoidaan henkilökohtaisten työvälineiden käyttökoulutukset

Omnian opettajien ja opiskelijoiden digitaalisten taitojen vahvistaminen:

  • verkko-opetuksen pedagogisten mallien ja  mobiilaitteiden hyödyntäminen ohjauksessa, oppimisprosesseissa sekä osaamisen näkyväksi tekemisessä,
  • opiskelijoiden omien laitteiden käytön tuki (BYOD),
  • oppijalähtöiset menetelmät sekä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen digitaaliset menetelmät ja osaamisen läpinäkyväksi tekeminen,
  • pelillisyyden hyödyntäminen oppimisessa sekä 3D -mallinnus- ja -tulostusosaaminen ja sen vahvistaminen.

Henkilöstön täydennyskoulutuksessa panostetaan vertaisoppimiseen ja osaamisen tunnistamiseen oppimismerkkien avulla.

Missä mennään alkuvuodesta 2016?

Digituen näkökulmasta katsottuna:

Aikuisopistossa on linjattu, että kaikissa tutkinnon osissa ainakin jokin osa on opiskeltavissa digitaalisesti tämän vuoden loppuun mennessä. Tätä varten digituki on järjestänyt työpajoja kouluttajille etenkin Office 365 -osaamisen kohentamiseksi. Koulutuskertoja on jo noin kaksisataa, ja lisäksi yksittäiset kouluttajat ja tiimit ovat tavanneet digituen kanssa suunnitelmien sparrauksen merkeissä.

Ammattiopistossa pedagogiikan ja digitalisaation kehitys on ollut paljolti aktiivisten kehittäjäopettajien varassa. Vuodenvaihteessa pedagogiseen kehittämiseen tuli lisävoimia, mikä on jo nyt näkynyt muutosvauhdin kasvamisena.

Työväenopistossa on ollut henkilöstölle mm. verkkopedagogiikan koulutusta, ja syksystä 2015 alkaen on tarjottu kielikursseja verkossa Adobe Connectin avulla.

Aikuislukiossa viime aikojen suuri ponnistus digitalisaation saralla oli muutos oppimisympäristö Fronterista Moodleen syksyllä 2015.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Täydennä laskutehtävä, niin tiedämme ettet ole robotti. *