Käänteinen opetus: oppimaan jo ennen oppituntia

Käänteinen opetus (tai käänteinen luokkahuone, engl. flipped classroom) on monimuoto-opetuksen muoto, jossa oppimateriaaliin tutustutaan jo ennen luokkaopetusta. Näin varsinaisella oppitunnilla jää enemmän aikaa opettajan ja opiskelijoiden väliselle vuorovaikutukselle.
Yleisimmin ”flippaamisessa” annetaan opiskelijoille esitehtäväksi verkossa olevien videoiden katsominen ja niihin perustuvien tehtävien tekeminen.

Sanalla ”käänteinen” viitataan vastakohdan omaisesti vallalla olevaan perinteiseen opetusmenetelmään, jossa opettaja ensin opettaa uuden asian oppitunnilla, jonka jälkeen opiskelijat jatkavat aiheen opiskelua kotitehtävänä. Käänteisen opetuksen tavoitteena on saada opiskelijat tutustumaan uuteen asiaan ensin itsenäisesti, minkä jälkeen asian käsittelyä jatketaan yhdessä oppitunnilla. Käänteinen opetus korostaa siten

  • opiskelijan omaa aktiivisuutta oppimisessa
  • opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta ja
  • teknologian ja Internetin käyttöä opetuksessa.

Yleinen väärinkäsitys on, että videoita on pidettävä kaiken opetuksen perustana. Menetelmä pitää tärkeämpänä yhteistä aikaa, jota vapautuu mielekkäälle sosiaaliselle oppimiselle sekä opitun syventämiselle ja soveltamiselle.

Lähde: Wikipedia

Katso video Flipped Classroom by MediaCore

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Täydennä laskutehtävä, niin tiedämme ettet ole robotti. *