Kirjaston lukuvinkit (joulukuu 2019)

Omnian kirjasto on poiminut muutamia vuonna 2019 ilmestyneitä ja kirjastoon hankittuja teoksia. Ne ovat herättäneet kiinnostusta erityisesti henkilökunnan keskuudessa ja käsittelevät pinnalla olevia teemoja koulutuksessa ja yhteiskunnassa.

MINDFULNESS LUOKKAHUONEESSA;  Peter Fowelin (2019)

Peter Fowelinin kirja avaa mindfulnessin maailmaa opettajille ja pedagogeille. Teos opastaa aihetta tuntemattomankin mindfulnessin hyödyntämiseen luokkatilanteissa ja laajemmin elämässä. Kirja sisältää noin 50 tehtävää, joita voi tehdä oppilaiden kanssa.

Kuinka luoda luokkahenkeä ja vahvistaa koululaisten suhteita? Fowelinin teos tuo vastauksen mindfulnessin piiristä. Se käsittelee tunteita, ajatuksia, hengitystä, kehoa ja aisteja kouluun sopivassa muodossa.

Kirjan avulla opettaja voi ohjata oppilaat esikoulusta lukioon rauhalliseen ja hyvinvoivaan elämään. Stressi ja keskittymisvaikeudet, jotka yhä uusien tutkimusten mukaan vaivaavat oppilaita, saavat kyytiä kirjan konkreettisten neuvojen avulla.

KAMPUKSELLA DIGITTÄÄ: POIMINTOJA VERKKO-OPPIMISEN KEHITTÄMISESTÄ; Päivi Timonen, Hilla Mäkelä & Sanna Lukkarinen (toim.) (2019)

Kampuksella digittää esittelee verkko-oppimisen ja -ohjauksen kehittämistä eri näkökulmista. Teos perustuu Humanistisen ammattikorkeakoulun opetushenkilöstön ja yhteistyökumppaneiden laajaan kokemukseen verkko-opetuksesta ja -tutkinnoista sekä esitteleee erilaisia digitaalisuutta hyödyntäviä kokeiluita. Kirjassa pohditaan mm. valmennuspedagogiikan mahdollisuuksia verkko-opetuksessa, verkko-opiskelijoiden yhteisöllisyyden vahvistamista sekä esitellään kokemuksia ja annetaan vinkkejä reaaliaikaisten webinaarien järjestämiseen. Kirja tarjoaa hyödyllisiä esimerkkejä verkko-opintojen ja webinaarien järjestämisestä eri kouluasteille ja kouluttajille.

ARVIOINNIN KÄSIKIRJA; Aki Luostarinen & Juuso Henrik Nieminen (2019)

Arvioinnin käsikirja auttaa tarkastelemaan omia arviointikäytäntöjä ja haastamaan omaa ajattelua. Se syventää arviointiosaamista ja selkiyttää laajasti arvioinnin eri näkökulmia. Kirja tarjoaa tuoreinta tutkimustietoa, monipuolisia harjoituksia ja käytännön vinkkejä arvioinnin tueksi. Käsikirja sopii kaikkien koulutusasteiden opettajille ja soveltuu moniammatillisen yhteistyön herättelijäksi.

OMA PAIKKA HAUSSA: MAAHANMUUTTOTAUSTAISET NUORET JA KOULUTUS; toimittaneet Markku Jahnukainen, Mira Kalalahti, Joel Kivirauma (2019)

Suomalainen koulutusjärjestelmä kuuluu maailman parhaiden joukkoon, ja sitä kiitetään erityisesti tasavertaisuudesta. Mutta miltä se näyttää maahanmuuttotaustaisten silmissä? Oma paikka haussa tarkastelee koulun ja koulutuksen merkitystä maahanmuuttotaustaisten nuorten elämänkulussa. Kriittinen vaihe on siirtymä perusopetuksesta toisen asteen koulutukseen: oppivelvollisuuden päättyminen asettaa kaikki nuoret suurten valintojen eteen, ja kilpailu opiskelu­paikoista on kovaa. Miten taata, että mahdollisimman moni löytäisi itselleen sopivan koulutuspolun? Ohjaustyössä ja tukitoimissa on tärkeää huomioida, että maahanmuuttotaustaiset ovat erittäin monimuotoinen ryhmä. Asiantuntijoiden ohella teoksessa pääsevät ääneen nuoret itse. Vaikka syrjintä ja rasismi ovat vieläkin monille arkipäivää, maahanmuuttotaustaiset nuoret suhtautuvat koulutukseen kokonaisuudessaan myönteisesti ja odottavasti. Tämä on voimavara, jota ei saa jättää hyödyntämättä.

TULOSSA HUOMENNA: MITEN MEGATRENDIT MUOKKAAVAT TULEVAISUUTTAMME; Elina Hiltunen (2019)

Miten ja missä asumme tulevaisuudessa? Miten teemme työtä? Mitä syömme tulevaisuudessa? Mihin sairastumme ja mihin kuolemme? Kuinka liikumme paikasta toiseen? Riittävätkö resurssit, kun kulutus kasvaa? Mikä uhkaa turvallisuuttamme tulevaisuudessa? Miten ilmastonmuutos vaikuttaa elämäämme?

Muiden muassa näitä kysymyksiä pohditaan Tulossa huomenna –teoksessa. Se käsittelee suuria globaaleja tulevaisuuden kysymyksiä ja sitä, miten ihmiskuntamme voi selvitä erilaisista suurista haasteista, joita on tulossa. Avainkysymyksiä ovat esimerkiksi ilmastonmuutos, luonnonvarojen riittävyys, eriarvoistumisen torjuminen, digitalisaation vyöry, tekoälyn ja robotiikan tuleminen työelämään ja ruoan riittävyys maapallon kasvavalle väestölle.

ITSEOHJAUTUVUUS TULI TYÖPAIKOLLE, MUTTA KUKAAN EI KERTONUT, MITEN SELLAINEN OLLAAN; Savaspuro, Miia (2019)

Itseohjautuvuus ja itsensä johtaminen ovat mantroja, joita hokevat niin työnantajat kuin -tekijätkin. Itseohjautuvuuteen liitetään paljon positiivisia mielikuvia: sen uskotaan vähentävän turhia prosesseja, madaltavan hierarkioita sekä lisäävän päätöksentekonopeutta, työssä viihtymistä ja tuottavuutta. Totuus on kuitenkin karumpi. Tämä kirja purkaa itseohjautuvuuteen liitettyjä myyttejä ja avaa, mistä itseohjautuvuudessa on kyse ja miksi sen johtaminen on niin vaikeaa. Kirja tarjoaa konkreettisia ohjeita siihen, miten hierarkkinen organisaatio muutetaan itseohjautuvaksi ilman sekasortoa ja miten omaa työtään voi johtaa niin, että se on energisoivaa, ei ahdistavaa.

Tässä linkistä pääset Omnian verkkokirjastoon, josta voit tarkistaa aineiston saatavuuden, tarkastella sisältöä ja asiasanoja tarkemmin sekä tehdä varauksen haluamaasi teokseen. Samalta sivulta näet myös uusimmat kirjastoon saapuneet teokset

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.