Luomassa kestävää kehitystä: millä välinein onnistun koneella?

Eroon papereista on ollut yksi teema kestävän kehityksen keskustelussa. Sisäisissä keskusteluissa asiaa on käsitelty melko paljon, mutta miten kestävän kehityksen teemat voi viedä käytäntöön. Tämän artikkelin inspiraationa ja lähteenä on käytetty kestävän kehityksen opettajan Niina Rossin ansiokasta tekstiä Eroon fläpeistä ja monisteista – haaste vai mahdollisuus? (luettavissa Omnian tunnuksilla).

Vaihtoehtoisia välineitä ja menetelmiä verkkotyöstämiseen paperin sijaan

    1. Digiosaaminen. Digitaaliset taidot ovat 2020-luvun perustaitoja. Voit testata omat perustaitosi osoitteessa: perustaitotesti.fi. Oppiva.omnia.fi:n yksi perusajatus on tukea opettajaa työssään ja tuoda esiin uusia tapoja tehdä työtä. Myös Omnian Etäopetuksen ja -ohjauksen Teamsin perusajatus on auttaa henkilöstöä saavuttamaan perustaidot, joilla verkossa pärjää.
    2. Tiedon jakaminen ja tiedon yhteisrakentelu. Eri välineet sopivat eri tarkoituksiin. Tiedäthän, että voit työstää Microsoftin välineillä yhdessä kollegoiden kanssa. Voitte jakaa toisillenne PowerPoint-diat, Word-tiedostot ja Planner-pohjat. Ja ylläpitää tiimityöskentelyä näin. Teams sopii hyvin ryhmän sisäiseksi kanavaksi, sillä se kokoaa yhteen kaikki palvelut, ja voit istuttaa Teamsin välilehdelle esim. Plannerin tai vaikkapa yhdessä koostetun Padletin. Padlet sopiikin mainiosti siihen työskentelyyn, mihin olisit käyttänyt post-it-lappusia. Taulut pysyvät siistissä järjestyksessä. Omnialla on lisenssi Padletiin, eli voit tehdä rajattoman määrän tauluja!
    3. Opiskelijoiden työt verkossa. Verkkotyöstössä vain taivas on rajana. Vaihtoehtoisia menetelmiä ja välineitä on kymmenittäin.  Videot ja kuvat kannattaa ottaa haltuun. Opettajan ei ole pakko itse alkaa tuottamaan videoita, mutta opiskelijan voi pyytää palauttamaan tehtävänsä videomuodossa esim. Moodlessa tai Workseedissä. Testejä ja osaamisen tsekkipisteitä voi luoda esim. Formsin avulla. Opiskelijoita voi myös ohjata pdf-materiaalin käyttöön, sillä se on varmempaa ja toimii samoin kaikissa laitteissa.
    4. Sähköinen allekirjoitus. Pikkuhiljaa alamme päästä perille sähköisten varmentamispalveluiden toiminnasta – käyttöönotto lisääntyy. Omniassa on testattu keväällä 2020 Visma Sign:ia koulutus- ja oppisopimuksissa ja käyttöä laajennetaan tulevaisuudessa muihinkin sopimuksiin ja allekirjoitettaviin papereihin.
    5. Erityinen tuki ja erilaiset oppijat. Muistathan, että myös verkossa voit näyttää asian monella tapaa. Voi myös olla, että lähiopetuksessa vaisu opiskelija muuttuu aktiviseksi osaajaksi verkon välityksellä toimiessa. Anna opiskelijan yllättää sinut ja muista, että oppimisen edistämiseksi on olemassa tukivälineitä kuten Microsoftin oppimisen työkalut.

Muistathan kuitenkin myös nämä

    • Kaikilla oppijoilla ei ole tietokoneita. Pohdi opetusta rakentaessasi mahdollisuuksia tehdä tehtäviä.
    • Ohjelmat voivat olla haitaksi: esim. Word usein korjaa automaattisesti kirjoitusvirheitä ja tarjoaa lauserakenteita, kuten pilkkujen paikkoja. Mikäli oppija luottaa sokeasti koneeseen, hän ei opi itse – ja joskus konekin tekee virheitä (esim. suomen kielen monikkomuodoissa)
    • Paperi ja kynä voittavat: erityisesti luovuuteen, muistiinpanoihin ja syväoppimiseen käsin kirjoittamisella on hyötyä. Lyhyt ja tiivis kuvaus käsinkirjoittamisen hyödyistä on esim. Marja-Leena Hynysen kanditaatintutkielmasta Käsin kirjoittamisen hyvät puolet.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.