Mitä näkyy? Kameran käyttö työväenopiston reaaliaikaisessa verkko-opetuksessa

Kun opettaa kädentaitoja, puutarhanhoitoa tai kotitaloutta verkon kautta, ei tietokoneen oma kamera riitä näyttämään opetettavaa tekemistä. Työväenopiston suunnittelijaopettajat ovat ratkaisseet verkko-opetukseen liittyviä haasteita taidon opettamisessa käyttämällä useampaa kameraa. Tämä on toki vaatinut hieman laitehankintoja sekä -järjestelyjä, mutta lopulta mahdollistanut havainnollistamisen jopa paremmin kuin luokkatilanteessa.

Välineet soveltuen opetettavaan aiheeseen

Kotitalousopettaja Linda Kovanen on pärjännyt tietokoneen ja Omnialta saadun web-kameran kanssa, mutta langaton headset on live-ruokakursseilla välttämätön, jotta puhe kuuluu hyvin ruuanlaiton äänien yli. Reseptit ovat koko ajan näkyvissä iPadillä. Linda on kiinnittänyt web-kameran klipsillä maustehyllyn reunaan, josta se kuvaa yläviistosta raaka-aineiden käsittelyä ja ruoanvalmistusta.

Katriina Leppänen on opettanut verkon kautta reaaliaikaisesti kirjontaa, applikointia ja kankaankuviointia. Luokassa opiskelijat voivat tulla viereen katsomaan, mutta verkon kautta täytyy pystyä näyttämään yksityiskohtia, zoomata sekä kameraa täytyy pystyä suuntaamaan. Käsien täytyy myös olla vapaana, joten kameralla on hyvä olla kunnon jalusta. Tekemisen alue on rajattu maalarinteipillä, jotta opettaja tietää, milloin kädet pysyvät näkyvissä.

Saana Karlsson opettaa puutarha-aineita sekä tilkkutöiden ompelua. Oppijat ovat erilaisia, toisille riittää valokuvat ja teksti, kun taas toisten täytyy nähdä, miten jokin asia tapahtuu. Useamman kameran avulla voi havainnollistaa tekemistä paremmin. Saana käyttää koneen kameran lisäksi jalustalla olevaa zoomattavaa kameraa, joka kuvaa ylhäältä alas sekä erillistä web-kameraa, joka on kohdistettu ompelukoneeseen.

Kasvokkain vuorovaikutus vahvistuu

Koneen oma kamera on tärkeä yhteisissä aloituksissa ja vuorovaikutustilanteissa. On tärkeää olla ”kasvokkain” vähintään opetuskerran aluksi ja lopuksi. Linda pitää opetuskerralla yhteisen alustuksen, puolivälitsekkauksen ja lopetuksen, jolloin hän kannustaa myös opiskelijoita avaamaan kameransa. Katriinan opiskelijat esittelevät kameran kautta muille omia töitään. Kuvia jaetaan myös yhteisellä Padlet-alustalla, josta niitä voidaan yhdessä katsoa sekä zoomata.

Koska opiskelijat eivät pidä kameraa päällä ainakaan koko aikaa, on opettajan rooli usein kuin radiojuontajan. Reaaliaikaisessa verkko-opetuksessa opettaja tekee itse koko ajan esimerkkinä, kun taas luokkatilanteessa roolina on enemmänkin ohjata, kiertää katsomassa ja antaa palautetta.

Yhteyttä opiskelijoihin täytyy erikseen rakentaa ja palauteen antamiseen kannustaa alustojen teknisiä mahdollisuuksia hyödyntäen. Nopeat ja helpot osallistavat alustat reaaliaikaisen yhteyden kanssa antavat mahdollisuuksia vaihtelevasti toimivia verkkokokousalustoja enemmän. Answergarden ja Padlet ovatkin suosittuja niin reaaliaikaisessa opetuksessa kuin opetuskertojen välillä.

Videoista vaihtelua ja verkosta oppia uuteen

Katriina käyttää myös itse tekemiään opetusvideoita opetuksen tukena sekä tuomaan vaihtelevuutta. Myös Saana on tehnyt videoita verkkokurssialustalle. Niiden avulla opiskelija voi palata aina uudelleen samaan hankalaan kohtaan, joka opettajan reaaliaikaisesti tehdessä voi mennä ohi.

Verkossa opettamisen myötä on tullut uusia ajatuksia ja valmiuksia, myös luokkatilanteeseen. Katriina aikookin jatkossa näyttää enemmän kameran kautta suurennettuna myös luokassa, jolloin kaikilla on tasavertaisempi näkymä. Linda on kehittänyt verkko-opetustaan jatkuvasti itse reflektoiden sekä palautteiden perusteella. Saana aikoo hankkia vielä kuvausvalon sekä paremman mikrofonin, jotta kuva ja ääni toistuvat laadukkaammin verkon yli.

 

 

Katriinan opiskelijoiden töiden kuvagalleria löytyy Flickristä 

Teksti:  Satu Luhtanen

Kuvat: Linda Kovanen, Saana Karlsson ja Katriina Leppänen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.