Monikielisen oppijan matkassa

Monikielisen oppijan matkassa -sivusto on Jyväskylän yliopiston opettajakoulutuslaitoksen, Lukilokin ja Opetushallituksen tekemä ja rahoittama sivusto.

Kenelle?

Sivusto sopii kaikille opetus- ja ohjaushenkilöstölle, jotka työskentelevät monikielisten oppijoiden/opiskelijoiden kanssa. Kaikille, jotka haluavat kehittää omaa ymmärrystään, pedagogista osaamistaan ja yhteistyötaitojaan. Sivustolta löytyy suoraan materiaalia, jota voi käyttää opiskelijoiden kanssa tasavertaisuudesta tai kokemuksista keskusteltaessa. Lisäksi valmista materiaalia on mm. terveydestä hyvinvointiin. Pääajatuksena sivustolla on herättää mielenkiinto oman opetuksen kehittämiseen monikielisten opiskelijoiden parissa työyhteisötasolla opiskelijan parhaaksi ja oman työhyvinvoinnin näkökulmaa unohtamatta. Löydät sivustolta paljon helposti arkityössäsi hyödynnettäviä vinkkejä ja työkaluja opetukseen ja ohjaukseen. Lukemisen ja kirjoittamisen taitojen kehittyminen on jatkumo, joka kulkee käsi kädessä arjen kanssa kielenkäyttötilanteissa kaikilla aloilla ja kaikissa tilanteissa.

Mitä sisältää?

Sivustolta löytyy tietoa tasavertaisuudesta, kielitietoisesta opetuksesta, kielitaidosta ja tieteenalojen kielestä. Kuhunkin osuuteen pääsee sivuston ylälaidasta klikkaamalla kyseistä tekstiä.

Tasavertaisuus käsittelee oppilaiden/opiskelijoiden kokemuksia kuinka he ovat tulleet kohdatuiksi koulumaailmassa ja miten he ovat oppineet suomen kieltä.  Sivulta löytyy myös hyvä videopätkä ”Hardi – monikielinen oppilas tasavertaisena koulussa – moniammatillisen kouluyhteisön tuella”, jossa kerrotaan moniammatillisen työstä. Voit katsoa videon myös alta.

Kielitietoisessa opetuksessa käsitellään oppijan kielellisiä resursseja, tieteenalojen ja koulun/päiväkodin arjen kielellisistä käytänteistä sekä oppimista tukevista pedagogisista käytännöistä. Kustakin aihekokonaisuudesta on oma videonsa. Oppijan kielellisiä resursseja käsittelevää videosta saa hyvän käsityksen, että on järkevää kerätä eri tavoin tietoja oppijan taustasta, jotta on tietoinen, että millä eri kielillä hän toimii missäkin tilanteessa. Tieteenaloilla ja koulussa/päiväkodissa on käytössä hyvin erilaisia tapoja käyttää kieltä ja myös hyvin erilaisia vaatimuksia kielen käytölle. Oppimista tukevista pedagogisista käytänteistä on saatavilla hyviä vinkkejä kolmannesta videosta sekä sivuston alalaidassa olevasta tiivistyksestä: Perusperiaatteet heterogeenisen ryhmän opetukseen: Millaisin menetelmin? ja Millaista opetuspuhetta? -kohdista.

Monikielisen oppijan matkassa -logo, omistaja jyu, lukiloki-hanke ja oph:n rahoitus
Monikielisen oppijan matkassa -hankkeen logo, omistaja Jyväskylän yliopisto ja LukiLoki-hanke

Kielitaito-osio avautuu otsikolla Kielitaidon kehitys ja taidon arviointi. Se käsittelee sitä, mitä kielitaito ja kielitaidon kehittyminen tarkoittavat. Osio jakautuu kuuteen eri osiaan: Miten taito kehittyy?, Osallistumisen ja vuorovaikutustaidot, Luetun ymmärtämisen taidot, Lukemisen tukeminen vuorovaikutuksessa, kirjoittamisen taidot ja monikielisyys resurssina. Kussakin osassa käsitellään asiaa Hardin tai jonkin muun esimerkin kautta ja annetaan yleispäteviä ohjeita ja työkaluja kyseisten asioiden oppimiseen/opettamiseen.

Tieteenalojen kieli -kohdassa käsitellään kielitietoisuutta eri tieteenaloilla. Materiaali sisältää videoklippejä oppiaineittain. Videoklippien kautta pääsee konkreettisella tasolla havaitsemaan, että miten tieteenalojen tekstit, käsitteet ja tehtävänannon voi kielitietoisesti ilmaista. Kielitietoinen polku -kohdassa saat hyviä vinkkejä arjen opetustilanteisiin sekä oppikirjatekstejä -kohdassa pääset näkemään, että miten kannattaa ohjata lukemista. Voit myös verrata ajatuksiasi oppikirjatekstin haasteista oppijan kannalta Oppikirjakielelle tyypillistä -kohdassa. Vinkkejä ja kokeiluja -kohdasta löydät paljon pohdittavaa ja mm. vinkkejä sanaston oppimiseen.

Lopuksi

Sivustoon kannattaa tutustua. Multimodaalinen materiaali on helposti lähestyttävää ja selkeästi ilmaistua. On ilo katsoa visuaalisesti taitavasti tehtyä materiaalia sekä lukea käytännön vinkkejä, joista jokainen hyötyy uuden oppimisen tai kertauksen merkeissä.

Tämän artikkelin on kirjoittanut erityisopettaja Päivi Haavisto-Kamppuri.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.