Moodlen usein kysytyt kysymykset (FAQ) opettajalle

Tässä artikkelissa käydään läpi opettajan usein kysyttyjä kysymyksiä Moodlesta. Oppiva.omnia.fi:stä löydät myös toisen artikkelin, jossa käydään systemaattisesti läpi Moodlea opettajan näkökulmasta. Ohjeet ja usein kysytyt kysymykset täydentävät toisiaan.

Lihavoidut kohdat ovat Moodlen sisällä olevia linkkejä, joita etsimällä löydät oikean kohdan.

Miten tilaan uuden Moodle-pohjan uudelle kurssilleni?

Voit tilata uuden Moodle-pohjan täyttämällä lomakkeen osoitteessa: www.bit.ly/uusimoodletila. Saat tilan linkin ja perusohjeet sähköpostiisi 1-2 työpäivän kuluessa. Anna lomakkeessa kaikki tarvittavat tiedot koskien kurssiasi.

Kuinka voin ottaa käyttöön perinteisen kurssinäkymän, jossa kurssit tulevat jonoksi, jota voin muokata oman maun mukaan?

Moodlen perinteinen kurssilistaus on miellyttänyt montaa käyttäjää. Vanha etusivun listaus on mahdollista ottaa käyttöön. Ensin sinun tulee saada my-sivun (oma sivu)  muokkaustila käyttöön. Sen jälkeen lisäät lohkon Kurssien yhteenveto (perinne). Voit sen jälkeen poistaa uuden kurssilistauksen, jos et halua, että se näkyy. Katso kuva alta tai video Youtubesta.

Saat vanhan kurssilistauksen käyttöön näin.

Kuinka lisään videon tai jonkin muun ulkoisen objektin?

Videon, Thinglinkin tai muun ulkoisen objektin lisääminen Moodleen on mahdollista. Voit vaikka upottaa Forms-kyselyn Moodlen sisään. Upottaaksesi tarvitset upotuskoodin ja taidon käyttää tekstieditorin HTML-nappulaa. Käytännössä kopioit upotuskoodin, avaat tekstieditorin kohdalle, johon haluat lisätä upotuksen, painat HTML-nappia, lisäät upotuskoodin tekstieditoriin ja tallennat.

Kuinka lisään opiskelijoita tai muita opettajia?

Opiskelijoita voi lisätä kurssille Käyttäjähallinnassa. Huomaathan, että voit lisätä henkilöitä erilaisiin rooleihin. Kollegat voit lisätä automaattisesti kurssialustan opettajiksi ja opiskelijat opiskelijoiksi.  

Keneltä saan apua kurssin suunnitteluun?

Omniassa apua kurssin pedagogiseen suunnitteluun voit kysyä digitiimistä (digituki@omnia.fi). Usein myös kollegoissa voi olla Moodle-konkareita, joilta kannattaa kysyä. Jotkut peda-opettajat ovat myös kiinnostuneet digitaalisesta kehittämisestä. Verkossa on myös useita sivustoja, joilla käsitellään verkkopedagogiikkaa. Voit tutustua ainakin Verkko-opettajan nettioppaaseen ja Keittokirjaan aloittelevalle verkko-opettajalle. Ideoita löytyy enemmänkin googlettamalla.

Miten ratkaisen Moodlen ongelmia?

Riippuen siitä, millainen ongelma sinulla on. Voit olla yhteydessä pedagogiseen digitukeen, Moodlen ylläpitoryhmään (digituki@omnia.fi) tai IT-helppiin (ithelp@omnia.fi). IT-help ratkoo käyttäjätunnuksiin liittyviä ongelmia, Moodlen ylläpitoryhmä teknisiä ongelmia Moodlessa ja pedagoginen digituki auttaa sisällön rakentamisessa.

Miten aineisto eroaa aktiviteeteista?

Moodlessa on kahdenlaista kurssisisältöä: aktiviteetteja ja aineistoja. Aktiviteetti on jotain, mitä pyydät opiskelijan tekemään ja aineisto on erilaisia materiaaleja, joita jaat Moodlessa opiskelijoille. Usein aktiviteetti on tehtävä, harjoitus, koe tai testi. Aineisto voi olla vaikkapa kansio, josta opiskelija voi poimia monisteet tai linkki, joka vie eteenpäin tiedon äärelle tai PowerPoint-diasetti, jota käsiteltiin lähiopetuksessa.

Millaisia aktiviteetteja on käytössä ja mitä niillä voi tehdä?

Omnian Moodlessa on runsaasti erilaisia aktiviteetteja. Muutamissa aktiviteeteissa on alakategorioita, jolloin voit tehdä erilaisia tehtäviä samalla aktiviteetilla.

Tehtävä

Annat opiskelijalle tehtävän, hän tekee sen ja lopuksi arvioit tehtävän.

Chat

Nimensä mukaisesti Chat on aktiviteetti, jossa voi reaaliaikaisesti kirjoitella toisilleen. Chat-keskustelun voi tallentaa, ja tällöin se sopii esimerkiksi asiakaspalvelutilanteen, vieraan kielen keskustelun tai palautekeskustelun harjoittelemiseen. Mikäli halutaan tehdä suullinen keskustelu, kannattaa siihen käyttää Collaborate-lisäosaa.

Keskustelualue

Keskustelualue voi olla uutispalsta, kysy ja vastaa -palsta tai tehtävän kehittely- tai palautusalusta. Opiskelijat voivat antaa vertaispalautetta. Keskustelualustaa voi käyttää myös tehtävän palautukseen. Tällöin opiskelijat voivat palauttaa tehtävän itsenäisesti ja kommentoida toistensa töitä rakentavasti. Keskustelualustan voi myös sulkea vain osalle kurssin kävijöistä, jolloin pienryhmätyöskentely onnistuu paremmin.

Oppitunti

Oppitunti on laajempi kokonaisuus, jossa on sivuja ja harjoituksia yhdessä. Opettajalta oppitunnin rakentaminen vaatii idean ja aikaa: opettaja miettii miten sijoittaa kysymys- ja sisältösivuja vuorotellen. Oppitunnin voi arvioida.

Palaute

Palaute-aktiviteetin avulla voit kerätä palautetta esim. kurssin lopussa tai keskellä.

Sanasto

Sanasto toimii kätevästi esim. vieraan kielen opiskelussa kurssin sanaston yhteisölliseen rakentamiseen. Tehtävänä voi olla esim. lisätä kolme uutta sanaa sanastoon viikon aikana. Sanastolla voidaan myös kerätä esim. linkkejä, tenttikysymyksiä tai mitä tahansa listauksia yhteisöllisesti.

Tentti

Nimensä mukaisesti tentti ei ole aina koe, testi tai tentti. Tentin avulla tehdään arvosteltavia kysymysjoukkoja, eli voidaan tehdä harjoitusjoukko, jossa on erilaisia kysymystyyppejä. Tentin mainioita puolia ovat mm. kysymyspankki ja automaattisen arvioinnin mahdollisuus.

Tietokanta

Tietokannassa luodaan erilaisia tietueita. Tietueella tarkoitetaan rykelmää erilaisia tietoja. Tietokanta on yhteisöllinen tehtävätyyppi, jossa kaikki pääsee näkemään toisten palautuksia. Tietokannan avulla voi tehdä esim. kirja-arvioita (kuva + teksti, henkilön tiedot) tai palauttaa yhteisöllisesti visuaalista materiaalia (kuva omasta työstä, kuvaus kirjoitettuna, mitä tein ja miten). Tietokannassa voidaan antaa vertaispalautetta.

Työpaja

Työpaja on hiukan monimutkaisempi rakennettava kuin muut Moodlen aktiviteettityypit. Hyvin ohjeita seuraamalla kuitenkin onnistuu – ja vaiva palkitaan oppimiskokemuksella. Työpajassa opettaja määrittelee tehtävän (esim. kuvaus jostakin alaan liittyvästä työtehtävästä, miten tehdään, miten tein sen jne). Seuraavaksi opettaja antaa kriteerit, miten täytyy onnistua, jotta on esim. saavuttanut hyvän tason. Sen jälkeen työpaja julkaistaan, opiskelijat tekevät työnsä, palauttavat ja jäävät odottelemaan. Toisessa vaiheessa opiskelija antaa palautetta itselleen ja parille muulle työlle, sekä arvioi työt opettajan kriteerien mukaan. Lopussa opettaja pystyy määrittelemään jonkun opiskelijan antaman arvioinnin arvokkaammaksi, jos se on esim. paremmin perusteltu. Lopussa työstä annetaan kaksi arvosanaa – opettajan antama arviointi ja vertaisarvioinnin arvosana.

Valinta

Valinta-aktiviteetilla opettaja voi järjestää esim. äänestyksen (mennäänkö viimeisellä liikuntatunnilla pelaamaan sählyä vai jalkapalloa), tiedustella vaihtoehtojen avulla kurssin suunnasta (kiinnostaako joukkoa enemmän urheilu, eläimet, muoti – ja sitten valita esim. esimerkkiyrityksiä sen mukaan, mikä liiketalouden opiskelijoita kiinnostaa) tai äänestää, milloin kurssin osallistujat pääsevät mukaan teatterinäytökseen.

Wiki

Wikin avulla voidaan luoda yhteisöllistä tai henkilökohtaista tietoa, wikiä voi käyttää esim. muistiinpanojen kirjaamiseen tai yhteiskirjoittamiseen.

Collaborate

Omnian Moodlesta löytyy myös Collaborate-lisäosa, jolla saadaan reaaliaikainen verkkokeskusteluhuone kurssille. Collaboraten voi laittaa käyttöön esim. koko kurssin ajaksi, jolloin opiskelijat voivat mennä keskustelemaan huoneeseen silloin, milloin heille sopii. Collaborate voi olla myös sessiokohtainen, jolloin opettaja luo jokaiselle tapaamiselle oman huoneen. Tapaamiset (esim. oppitunnit, webinaarit) voi myös nauhoittaa, jolloin tallenne ilmestyy automaattisesti linkin taakse.

H5P

H5P on lisäosa, jonka avulla voidaan tehdä interaktiivisia tehtäviä. Omnian Moodlessa on runsaasti esimerkkejä H5P:n käytöstä. Päästäksesi esimerkkeihin, sinun tulee olla kirjautuneena Moodleen.

Oppimispäiväkirja

Oppimispäiväkirja on alusta, jolla opiskelija voi reflektoida osaamistaan. Ennen kuin annat tehtäväksi tehdä oppimispäiväkirjaa, tutustu hyvin ohjeisiin, jotta osaat tukea opiskelijoita oppimispäiväkirjan käytössä. Oppimispäiväkirjaa voi käyttää myös kurssimuistiinpanojen tekemiseen.

Miten teen Tentin?

Tentin eli tehtäväryppään rakentaminen voi olla hyvin palkitsevaa. Kurssin edetessä voit tehdä tehtäviä, joilla opiskelija selvittää itsenäisesti, miten oppiminen sujuu. Opettajan ei tarvitse tällöin tarkistaa erikseen tehtäviä, vaan Moodlen automatiikka tekee sen opettajan puolesta. Tentin rakentamiseen löytyy ohje tästä, voit tutustua kysymystyyppeihin ja kategorioihin sekä lukea kysymyspankin rakentamisesta. Kysymyspankki kannattaa esim. silloin, jos aikeena on pyörittää samaa kurssia ja testata osaamista automatisoidun testin avulla. Tällöin kysymyspankki voi esimerkiksi arpoa 10 kysymystä sadasta automaattisesti joka kerta uudelleen. Opiskelija ei siis harjoittele aina samoilla kysymyksillä.

Miten saan Moodlea visuaalisemmaksi?

Moodlea voi tehdä visuaalisemmaksi lisäämällä kuvia, videoita ja rakennetta. Voit myös ottaa käyttöön Ruudukko-muodon. Kuvia ja videoita voit lisätä esim. editorissa tai lisäämällä erikseen tiedostona videon. Voit myös upottaa Padlet-seinän tai Thinglink-alustan Moodleen. Näistä löydät lisää tietoa esim. Matleena Laakson Aktivoi luentosi – vinkkejä somen hyödyntämiseen (TTY:n Moodlessa).

Miten itserekisteröinti toimii kurssialustalla?

Voit määritellä itse, miten opiskelija kurssialustalle pääsee. Voit tehdä sen Käyttäjähallinnassa. Vaihtoehtoina ovat siis käsin liittäminen (etsit opiskelijat listalta ja lisäät yksi kerrallaan), voit myös määritellä kurssin Käyttäjähallinnasta osallistujien lisäämistavoissa tavaksi itserekisteröitymisen, jolloin opiskelija voi joko klikata itsensä sisään (ilman salasanaa eli kurssiavainta) tai salasanan eli kurssiavaimen avulla.

Miten saan opiskelijoiden vastaukset videona tai äänenä?

Voit pyytää opiskelijoiden tehtäväpalautukset videona tai äänenä PoodLL:n avulla. PoodLL on Moodlen lisäosa, jonka avulla tehtäväpalautukset voi tehdä videona, piirustuksena, valokuvana tai äänitiedostona. PoodLL otetaan käyttöön tehtävän asetuksissa. PoodLL:n käytöstä on paljon ohjeita.

Mikä on kurssiavain?

Kurssiavain on salasana, jonka avulla kurssialustasta voidaan tehdä itsekirjautumiseen sopiva. Salasanan avulla kuka tahansa ei voi kirjautua kurssialustalle, vaan vain ne, joilla sanasana on, voi kirjautua. Mikäli käytät kurssiavainta, mieti myös, miten ohjeistat opiskelijat kirjautumaan salasanan kanssa kurssialustalle.

Miten voin valita, että vain osa opiskelijoista tekee tehtävän?

Minkä tahansa aiheen, aktiviteetin tai aineiston voi laittaa näkyville vain nimetyille opiskelijoille tai opiskelijaryhmälle. Tätä ominaisuutta kutsutaan ehdolliseksi julkaisuksi. Ehdollista julkaisua kannattaa käyttää esim. opiskelijoiden poluttamiseen (esim. joku opiskelijoista osaa jo jonkin tehtävän ja tekee näytön varsinaisen tehtävän sijaan).

Mitä ovat laatikot oikeassa ja vasemmassa reunassa Moodlen sisällä?

Opettaja voi itse määritellä mitä tietoa vasemmassa ja oikeassa reunapalkeissa näytetään. Näitä osioita kutsutaan lohkoiksi. Yleensä valmiina mallipohjassa ovat Navigointi, Asetukset, Viimeisimmät uutiset, Tulevat tapahtumat ja Suoritusten seuranta. Voit lisätä tai vähentää omaan kurssipohjaan lohkoja, voit tehdä pohjasta juuri sen näköisen kuin haluat. Muokkaustilassa etsi Lisää lohko -laatikko jommastakummasta reunasta ja valitse itsellesi sopivat. Näitä lohkoja voit raahata sopiviin paikkoihin hiiren avulla. Mikäli haluat päästä lohkoista eroon, mene muokkaustilassa lohkon päälle ja näet pienen rataskuvion. Rataskuviosta painamalla voit poistaa lohkon ”Poista lohko” -komennolla.

Mikä on suoritusten seurannan ja edistymisen seurannan ero?

Suoritusten seuranta on yleisnimitys Moodlen ominaisuudelle, joka voidaan laittaa päälle ylläpidon toimesta. Suoritusten seuranta on siis asetus, jolla voidaan laittaa seuranta päälle. Omniassa suoritusten seuranta on käytössä. Sen jälkeen suoritusten seurannasta voidaan käyttää molempia nimiä: suoritusten seuranta tai edistymisen seuranta. Opettaja hallinnoi tehtäviä, joissa on mahdollista ottaa käyttöön suoritusten seuranta. Edistymisen, ja tässä tapauksessa suoritusten, seuranta näkyy erityisesti visuaalisessa Edistymisen seuranta -lohkossa. Edistymistä voi seurata myös muulla tavoin: esimerkiksi kurssin Arvioinneissa, Kurssisuoritusten seurannassa jne. voidaan nähdä, miten paljon kurssia on suoritettu.

Miten lähetän tervetuloa-viestin ja miten määritän, keneltä viesti lähtee?

Kirjautuessaan kurssille opiskelija saa automaattisen Tervetuloa kurssille -viestin. Automaattisesti lähtevä viesti lähtee sukunimen aakkosjärjestyksessä ensimmäisenä olevan opettajan nimissä, mikäli kaikki kurssin opettajat ovat kurssilla opettajaroolissa. Mikäli kurssilla on pääopettaja, viesti lähtee hänen nimissään. Tervetuloa-viesti lähtee vain itserekisteröityneille käyttäjille. Pääset muokkaamaan viestiä kurssin Asetusten alta: avaa ensin Käyttäjähallinta, sitten Osallistujien lisäämistavat, Itserekisteröityminen – ja lopussa määritä Tervetuloviesti.

Miten piilotan osallistujalista opiskelijoilta?

Joskus on järkevä piilota osallistujalista kurssin opiskelijoilta, esimerkiksi jos on yksinäinen verkko opetus tai jos kurssiin voi ilmoittaudu ilman avainsana.

2 thoughts on “Moodlen usein kysytyt kysymykset (FAQ) opettajalle

  1. Ulla Tirronen says:

    Mikä on optimaalisin kuvan koko Moodlessa? Kaikki valokuvani on järjestään liian suuria Moodleen ja niitä on ERITTÄIN vaikea siellä pienentää.

    • Elise Nyyssönen says:

      On hyvin vaikea sanoa, mikä on paras tai optimaalisin koko, sillä näytöt ovat eri kokoisia. 750 pikseliä leveä kuva voisi olla yksi vastaus, sillä sen on huomattu toimivan parhaiten. Mutta aina sekään ei toimi. Jos lisäät kuvaa tekstieditorissa ”kuva”-näppäimellä voit valita kuvalle automaattisen koon. Jos raahasit kuvan tekstieditoriin, saat kokoa määriteltyä tuplaklikkaamalla kuvaa. Kun valitset ”automaattinen koko” -näppäimen päälle saat skaalattua kuvaa automaattisesti eri välineille (vaikka kännykkä tai tietokone).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.