Nordiska Köket: oppijan ammatillista identiteettiä rakentamaan

Omnian kokkiopiskelijat työskentelivät kaksi kuukautta Eskilstunassa osana opintojaan. Ammattiaineiden, kielten ja verkkoviestinnän oppiminen niveltyivät saumattomaksi kokonaisuudeksi.
ruokakuva_akijokinen
Kuva: Aki Jokinen.


Mitä?
Ammatillisen identiteetin rakentaminen työssäoppimisessa

Miksi?
Tavoitteena oli omaksua ammattimainen toimintatapa myös verkkoympäristössä ja rakentaa henkilökohtaista ammattiprofiilia

Kenelle?
Ammattiopiston kokkiopiskelijaryhmälle syksyllä 2014

Miten?
Ammatinopettaja ja kieltenopettaja perustivat ohjausta varten blogin. Opiskelijat perustivat omat päiväkirjabloginsa ja käyttivät myös Instagramia. Mobiililaitteina oli mukana kaksi iPadiä sekä opiskelijoiden omat älypuhelimet ja kannettavat tietokoneet.  

Video: Opiskelija Aki Jokisen haastattelu, kuvaus Riitta Vihunen


Oppimisen tavoite
Omaksua ammattimainen toimintatapa myös verkkoympäristössä ja rakentaa henkilökohtaista ammattiprofiilia.

Pedagoginen malli
Työssäoppimisen ohjaus ja osaamisen näkyväksi tekeminen verkossa.

Tehtävänanto
Ennen TOP-jaksoa käsiteltiin yhdessä tavoitteet, toimintamalli, virtuaaliset oppimisympäristöt, sekä erityisesti netiketti ja someketti. Erityistä huomiota kiinnitettiin ammatilliseen otteeseen niin työssäoppimisen paikalla kuin verkossakin. Opiskelijat perustivat blogit ja Instagram-tilit itsenäisesti, ja kokivat sen helpoksi. Nämä kanavat on tarkoitettu ammatillisen profiilin vahvistamiseen myös TOP-jakson ja valmistumisenkin jälkeen.

Blogin etusivu

Toteutus
Työssäoppimisen aikana opiskelijat kuvasivat luomiaan ruoka-annoksia ja kattauksia, ja iltaisin vapaa-ajalla he julkaisivat blogissa ja Instagramissa. Samassa hotellissa asuessaan heidän oli helppo saada tarvittaessa vertaistukea. Opettaja piti yhteyttä Skypen ja Whatsappin kautta. Lisäksi ohjausta sai blogin kautta, niin että opettajan kommentit tukivat blogin syvenevää ammatillisuutta. Kahdella opiskelijalla oli oppilaitoksen iPadit, joiden käyttöön he saivat perehdytyksen Omnian digituesta. He myös pääsivät tekemään Suomen Tukholman-suurlähetystön itsenäisyyspäiväkattauksen 6.12. Muut, hiukan lyhyemmän työssäoppimisjakson opiskelijat käyttivät omia puhelimiaan.

Luonnollisestikin aluksi piti käsitellä heidän kokemuksensa, että ei ole tasapuolista kun vain kahdelle on koulun iPadit. Opiskelija Aki Jokinen piti koulun laitetta sikäli hyvänä ratkaisuna, että yhdellä, juuri siihen tarkoitukseen olevalla laitteella kaikki tarvittava pysyi helposti ulottuvilla. Toisaalta iPad oli monesti liian suurikokoinen käytettäväksi keittiötehtävien ohessa. Näin Aki ottikin usein kuvat omalla iPhonellaan ja siirsi ne illalla AirDropilla iPadiin.

Ruokakuva
Kuva: Aki Jokinen

Tuotokset
Ryhmän koosteblogista Nordiska Köket – Pohjolan keittiö löytyvät myös opiskelijoiden omat blogit ja Instagram-tilit. Lisäksi opiskelijat tekivät Prezi-esittelyjä ruotsalaisten vastavierailua varten. Opettaja pohti myöhemmin pilottiprojektia arvioitaessa, että kannattaa aina harkita tarkkaan mikä on se erityinen lisäarvo, jonka uusi väline antaa. Esimerkiksi tässä tapauksessa ei Prezi ehkä ollut välttämätön.

Palaute
Keskeistä projektin onnistumiselle oli, että opiskelijat sisäistivät ammatillisen verkkoidentiteetin merkityksen omalle uralleen jo ennen työssäoppimisjaksoa. On tärkeää, että mobiililaitteiden sujuva oppimiskäyttö tulee tutuksi toimintamalliksi jo koulussa. Hyvä ryhmähenki ja positiivinen vertailu tuki ja vahvisti verkossa tapahtuvaa oppimisen ja osaamisen osoittamista. Opettajatiimin ohjaus ja aktiivisuus varmisti, että verkkoviestintä vahvistaa ammatillista identiteettiä. Parasta mahdollista palautetta oli Akin mukaan se, että paikan päällä tarjottiin työpaikkaa. Kansainväliseen projektiin ja uusiin oppimismenetelmiin tarvitaan paljolti samoja ominaisuuksia: sosiaalisuutta, oma-aloitteisuutta, maalaisjärkeä ja avoimuutta uudelle.

Lisätietoja opettajilta Oona Haapakorpi ja Minna Jääskeläinen

Aiheeseen liittyviä sivuja:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Täydennä laskutehtävä, niin tiedämme ettet ole robotti. *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.