Ohjaan etänä!

Opiskelijaa voi ohjata monipuolisin tavoin etänä. Esimerkiksi opiskelijan ollessa työelämässä oppimisessa tai vaikkapa ulkomailla suorittamassa opintojaan, on hyvä, että opiskelijaan ollaan yhteydessä eri tavoin. Tässä artikkelissa käydään läpi vaihtoehtoja opiskelijan tilanteen tarkistamiseen ja kuulumisten vaihtoon. Eri tilanteissa eri välineet nousevat esiin. On hyvä pohtia, mikä ohjaamisen väline sopii sinulle ja kyseiselle oppijalle, tai tarvitsetko välineen koko ryhmän ohjaamiseen etänä. Opiskelijoiden luottamusta ja motivaatiota olla yhteydessä sinuun kasvattaa se, että kysyt opiskelijoiden mielipiteitä yhteisen välineen valintaan.

Ohjausvälineiden vertailu

Mikäli haluat tavoittaa muualla olevaa opiskelijaa, on sinulla vaihtoehtoina useita mukavia välineitä.

Soittaminen ja tekstiviestit
  1. Päivittäiseen yhteydenpitoon sopii hyvin soittaminen tai viestittely. Saat opiskelijan nopeasti kiinni ja voit tavoittaa yksilöllissä asioissa luottamuksellisesti keskustellen.
  2. Muista myös, että kirjoitettu viesti voi olla hyvä myös. Tällöin opiskelija voi palata ohjeistukseen myöhemmin, eikä kaikki jää oman muistin varaan. Voit myös harkita soittamisen ja kirjoittamisen yhdistelmää, jolloin soitat ensin kertoaksesi viestin ja laitat myöhemmin sovitut asiat ranskalaisilla viivoilla.
  3. Soittaminen on nopein väline opiskelijan tavoittamiseen!
Wilma- ja sähköpostiviestit
  1. Mikäli sinulla on enemmän ohjeistuksia koskien vaikkapa opiskelijan tehtäviä Wilma- tai sähköpostiviesti on hyvä väline tehtävien jakamiseen.
  2. Voit myös ohjeistaa työelämässä oppimista tarkemmin viestein.
  3. Oppijaa tukee enemmän se, että annat mieluummin liikaa ohjeita kuin liian vähän.
Teams-, Skype- tai Collaborate-puhelut
  1. Ääni- tai videopuhelut lisäävät luottamusta ja myös opiskelijoille se on ihan tuttu väline esim. WhatsApp:in käytössä. Etuna on se, että videopuhelussa myös kasvot ovat näkyvillä. Voit myös kuvata ohjeen, esim. siitä miten jokin asia tehdään.
  2. Nopeat ohjeistukset toimivat:  voit esimerkiksi näyttää tiedoston jakona tietokoneella (esim. listaukset PowerPoint-kalvolla, tai ruudun jako, mistä opiskelija löytää tietoa).
  3. Puhelun ei tarvitse olla pitkä, jo 5-10 minuutin yhteiskeskustelu auttaa monessa tilanteessa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.