Ohjaan.fi opettajan ja ohjaajan apuna

ohjaan.fi logo

Ohjaan-hankkeen tarkoituksena on ollut koota sähköinen palveluverkko helpottamaan työpaikkojen ohjausurakkaa, eli helpottamaan työelämässä oppimisen ohjaamista. Sivusto on äärimmäisen kattava. Sivustoa ovat olleet rakentamassa Omnia, Helsingin kaupunkiItä-Uudenmaan koulutuskuntayhtymäGradiaKeski-Pohjanmaan koulutuskuntayhtymäKeski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä ja Tampereen seudun ammattiopisto.

Työelämässä oppiminen on uudistuneen ammattikoulutuksen yksi kulmakivistä. Oppimisympäristöjen monipuolistaminen, henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS), joustavat opintoajat ja näyttö, joka tapahtuu käytännön työtehtävissä, ovat keskeisiä asioita nykyisessä ammattikoulutuksessa. Tämähän parhaimmillaan tarkoittaa tietysti sitä, että opetus jalkautuu yrityksiin, yhteisöihin ja muihin ympäristöihin, missä ihmiset ovat töissä. Uudistuksessa voi nähdä pelottavia asioita, vaan hyviäkin on! Vai mitäs sanotte, että lähihoitajien loruleikkiharjoitukset: luokassa opiskelijaryhmän kanssa vai päiväkodissa lasten kanssa koko porukalla. Kumpi on kivempaa?

Se, että arvioija tai ohjaaja on työelämässä, ei tarkoita sitä, että hän aina osaisi hoitaa arviointia. Opettajan tehtävänä on ohjata ja ohjeistaa työelämässä oppimista ja tukea työelämän edustajaa opiskelijan ohjaamisessa. Siihen tarkoitukseen ohjaan.fi -sivusto on oikein mainio! Opettaja voi kaivaa sivustolta materiaalia, jota voi hyödyntää ohjaamisen tukemisessa ja työyhteisöt voivat tutustua sivustoon, ja etsiä itselleen tarvittavia materiaaleja, joilla kenties parantaa, tehostaa ja monipuolistaa työelämässä tapahtuvaa ohjausta.

Ohjaan.fi -sivuston esittelyvideo

Kävin hiukan läpi sitä, mitä sivustolta löytyy. Oma suosikkini on maahanmuuttajataustaisten ohjaus, Imre Bartisin toimittama artikkelikokoelma Maahanmuuttajataustaisen ohjaus koulutuksessa ja työelämässä. Teoksessa käydään läpi hyvin kattavasti kulttuuria, perehdyttämistä, arviointia ja käsitellään monikulttuurisuutta sekä tunteiden vaikutusta. Toinen lempparini on kaavio, jossa käsitellään oppimista rajoittavaa työpaikkaa. Tämä on erittäin tärkeä näkökulma, kun lähdetään etsimään työssäelämässä oppimisen kohdetta ja näyttöpaikkaa opiskelijalle. Se paikka, joka voi tuntua hyvältä yhdelle opiskelijalle, ei välttämättä vastaa toisen opiskelijan tarpeisiin. Yksilöllisissä oppimispoluissa se on hyvinkin tärkeää, koska esimerkiksi erityisen tuen opiskelijan oppiminen työssä kyllä mahdollistuu, kun tuki säädetään kohdilleen. Oma kokemukseni on, että esimerkiksi kielellisen kehityksen häiriöiden, ADHD:n tai aspergerin vaikutus työssäoppimiseen normaalissa työympäristössä voidaan miltei täysin ohittaa tarkasti määritellyn ja annetun tuen avulla.

Ohjaan.fi-sivustoon tutustui Elise Nyyssönen, pedagoginen päällikkö.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.