”Oppimismotivaatio kasvoi, kun lopetin perinteisen opettamisen”

Yksilöllisen oppimisen mallissa lähtökohtana on, että opiskelijat opiskelevat teorian joko itsenäisesti tai yhteisöllisesti. Vertaistuki ja opettajan opiskelijakohtainen tai pienryhmäopetus tukevat oppimista.
Matematiikan opettaja Heidi Leskinen kommentoi kokeilua: ”Tuollaista onnistumisen tunnetta ja tyytyväisyyttä en ihan heti muista kokeneeni kuin eilisten oppituntien jälkeen.”

Espoon aikuislukion matematiikan opettaja Heidi Leskinen kertoo Maot.fi-sivulla kokemuksistaan uusien pedagogisten oivallusten ja toimintatapojen äärellä.

”Päätin kokeeksi parin ryhmän kanssa lopettaa perinteisen opettamisen kokonaan. Arviointi perustuu nyt tuntityöskentelyyn, ja jos ei omasta mielestään tunneilla pääse tavoitteeseensa, saa kokeeseen osallistua ja siellä sitten vielä petrata. Kotitehtäviä ei erikseen anneta, mutta olen laatinut listan tehtävistä, jotka vastaavat tiettyä osaamisen tasoa. Niitä voi sitten kotona tehdä oman innostuksen/kiinnostuksen mukaan. ”

Kun opettaja siirtyy katederin takaa kiertämään luokassa ja opiskelijoilla on myös itsearviointivastuu, ovat tulokset ja oppimismotivaatio nousseet. Toisaalta kokeilussa on kehittämisen varaa sen osalta, että arviointivastuun antaminen opiskelijoille ei lopulta onnistunut niin hyvin kuin opettaja olisi toivonut.

Katso lisää yksilöllisen oppimisen mallista täältä.

Menetelmän yhteyteen sopii hyvin ryhmätentti. Lue siitä täältä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Täydennä laskutehtävä, niin tiedämme ettet ole robotti. *