Pakopelillä uusi näkökulma tuttuun asiaan

Miksi pakopeli?

Työssä ja ohjauksen strategiahankkeessa lähdimme rakentamaan pakopeliä ohjauksen tueksi. Pohdimme, että uudistuneen ammatillisen koulutuksen ohjauksen asioita emme halua ensisijaisesti lähteä luennoimaan, vaan tarvittiin mielestämme uusi väylä ja menetelmä keskustelun herättämiselle. Itse olen toiminnallisten menetelmien kokeilija – toivon, että koulutukset ja opetus sujuisi niin, että oppijalle ja osallistujalle jää tunne, että hän on itse mukana toiminnassa. Pakopeli opetuksessa ja koulutuksessa on suhteellisen tuoretta, vaikkakin erilaiset pulmapelit ovat olleet mukana pedagogiikassa jo jonkin aikaa. Pakopeli luotiin suurehkon tiimin yhteistyössä ja tavoitteena pelissä on saattaa opiskelija valmistumaan Omniasta ammattiin. 

Miten tehtiin?

Hankimme aluksi tietoa pakopeleistä. Katleena Kortesuon Pakohuone – suunnittele, toteuta, pakene (2018) on hyvä perusopas aloittamiseen. Hankimme myös kokemuksia pakopeleistä testaamalla pedatiimin kanssa ensin Veikkauksen perehdyttämispakohuoneen ja toiseksi Exite Live Gamesin Terminal X -huoneenPidimme erityisen tärkeänä vierailua Veikkaukselle, sillä siellä näimme, miten pakopeli toimii henkilöstön perehdyttämisessä vastuullisuuden teemaan. Kiitos siis, että saimme tulla, Jaana Korkiakoski sekä Riikka Hauhia Veikkaukselta! 

Pelailujen jälkeen keskityimme teoriaan hankkimalla koulutusta pedagogisiin pakohuoneisiin erikoistuneelta Ääres eduEscape Oy:ltä. Koulutus on äärimmäisen innostava, hyvin rakennettu ja palveli hiukan pidennettynä peruskoulutuksena myös meidän tarpeitamme päästessämme yhdessä innovoimaan Omnian ohjauksen peliä eteenpäin.  

Ohjauksen pelin ideointitiimi vaihteli päivittäin. Opettajia, kouluttajia, asiantuntijoita ja päälliköitä osallistui rakenteluun vaihtelevasti. Pisimpään tiimissä toimivat Terhi K. (liiketoiminnan opettaja) sekä Elise N. (asiantuntija). Tämän lisäksi Kimmo K. (yto-opettaja), Eeva H. (erityisasiantuntija) sekä Taru K. (kehittämispäällikkö) olivat keskeisessä asemassa Kimmon luodessa kehyskertomusta ja Eevan sekä Tarun osallistuessa lukkojen ideointiin ja suunnitteluun. Muita mukana ideoineita asiantuntijoita olivat Petri N. (rakennusalan opettaja), Mirka M. (hius- ja kauneusalan opettaja), Maija-Riitta V. (sosiaali- ja terveysalan opettaja) sekä Katja Ö. (ped. asiantuntija) ja Tuula K. (ped. asiantuntija) 

Ensin valmistui runko: mitä asioita nostimme esiin, toisena tarina ja kolmantena lukot. Niistä koottiin yhtenäinen rakenne, johon lähdettiin etsimään materiaalia ja rekvisiittaa. Ostosmatkat Clas Ohlsonille ja verkkokauppoihin tulivat tutuiksi. Tavaraa tilattiin noin 600 eurolla, eli neljän samanlaisen tarvikesetin pop-up-pakohuone säilytyslaukkuineen maksoi tämän verran. Lisäksi käytössämme oli kirjastosta lainattavat iPadit, sillä olimme rakentaneet yhden ohjaustehtävän ratkaisun Wilman sisälle.  

Ensimmäinen peli pelattiin hiukan raakileena koulutuspäälliköidemme ja toimialarehtoriemme kanssa ti 26.2. Tällöin peli oli pääosin valmis. Yhden tehtävän materiaali puuttui vielä, joten peli pelattiin hieman lyhyempänä. Tällöin pelaamiseen meni noin 35 minuuttia. Myöhemmin, kun materiaalit olivat kaikki jo tallella, pidimme pelin kestona edelleen 35 minuuttia, sillä pelaajina olivat henkilöt, jotka työkseen tekevät asioita, joista pelissä muistutettiin.

Mikä vastaanotto?

Pelaajat ovat erilaisia. Peli imaisi mukaansa osan opettajista ja toinen osa koki pelin vähän enemmän turhana ajanhukkana. Pelin rakenne oli sellainen, että aluksi ohjeistettiin noin 5 min, sitten pelattiin 35 min ja lopuksi keskustelulle oli jätetty aikaa 10-45 minuuttia riippuen ryhmästä ja resursseista. Palautekyselyyn vastasi noin kymmenesosa pelanneista (n. 300 pelaajaa, 32 vastausta). Palautteen perusteella Pakopeli oli hyvä kouluttautumisen tapa. Lisäksi 2/3 vastanneista voisi kuvitella käyttävänsä pakopeliä opetuksessaan (4 tai 5 vastauksia tuli 19/32). Jatkossa ohjaukseen valmistautumiseen peli ja ohjauksen oppaan lanseeraus (tämä Omnian manuaali ohjaukseen oli työstetty samassa hankkeessa ja pakopeli on aloille ns. lanseeraustilaisuus) tämä pakopeli ei ollut paras mahdollinen. Keskiarvo tähän kysymykseen oli 3,7/5.  Avoin palaute oli lähinnä kannustavaa. Pakopeli koettiin mukavana vaihteluna – ja vaihtoehtona oman työn tekemiseen.

Suullinen palaute oli pääosin hyvää. Ilmapiiri oli useissa peleissä sen verran vapautunut, että myös ei niin positiivisesti pakohuoneisiin suhtautuneet pääsivät ääneen. Eniten kaivattiin aikaa, jotta olisi voinut keskustella lisää pelissä olleista tehtävistä ja ohjauksen oppaasta, joka tilaisuudessa lanseerattiin. Opettajat kaipaavat keskustelumahdollisuuksia – ja meidän, digipeda-asiantuntijoiden, tehtävänämme on auttaa näiden tilanteiden syntymisessä.  

Itse koin pelin suunnittelun ja järjestämisen lopulta aika raskaana. Menetin parit yöunet, kun heräsin yöllä ajattelemaan, että kaikki menee päin prinkkalaa. Tavaroiden ostaminen oli pitkä prosessi, mutta iloitsen siitä, että välineet päätyvät hankkeen jälkeen opetuksen käyttöön kirjaston kautta. Pelit vaihtelivat, joskus mukana oli pelaamisen flow ja joskus ei. Kysymyksiä heräsi mm. lukiotodistuksen moottorilupalentäjän teoriaopinnoista (ei kuulemma voi opiskella lukiossa – kyllä voi, nm. suoritin ne 😉). Parasta oli, kun aikaa riitti keskustelulle. Huonointa se, kun sitä ei riittänyt. Toivon, että voimme jatkaa keskustelua syksyllä 2019.

Mitä opimme?

Opimme, että pakohuone teettää paljon työtä. Alla vielä listaamiani plussia ja miinuksia:

PLUSSAT  MIINUKSET 
mahdollisuus keskustella ohjauksesta  pakohuoneen rakentaminen vie tuhottomasti aikaa 
erilainen menetelmä – nyt Omniassa on n. 300 kokijaa ja varmasti parisen kymmentä jatkajaa  kaikki eivät pidä toiminnallisesta pakohuoneesta (mutta milloinpa löytyisi mitään, mistä kaikki pitävät?) 
ihmiset puhuivat jatkossa aiheesta joillain aloilla lisää  mistä resurssi jatkoon? 
tutustuminen puolin ja toisin, uusien näkökulmien näkeminen  aikaraja pelissä ei miellytä kaikkia, olisi mukavampaa pelata rauhassa 
mahdollisuus irtautua normaalista työstä  vaatii erityisesti opiskelijoiden kanssa kaksi ohjaajaa (ehkäpä, olen kyllä itse vetänyt yksinkin) 
erilaisten persoonien löytäminen työkavereista (esim. voimakas kilpailullisuus)   
keskustelun herättäminen   

Miten tästä eteenpäin?

Tämän hankkeen pakohuonemateriaali jalostetaan niin, että 1.8. alkaen pakopelimateriaalia voivat lainata Omnian opettajat Omnian kirjastosta. Mukaan tulevat ohjeet, kuinka tehdä nopeasti oma peli ja lisänä on ohjauksen pakohuoneen manuaali, jos haluaa peluuttaa samaa peliä vaikkapa opiskelijoille. Tässä blogitekstissä on liiteenä Ohjauksen Pakopelin manuaali 2019, ja toisessa blogitestissä käsitellään yleisohjeita pakohuoneelle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.