Pelillisyys koukuttaa kokonaisvaltaisesti

kahoot_4593Pelin avulla luodaan opiskelijoille oppimisen asenne, jossa oppimisen äärelle palataan seuraavana päivänä siksi, että opiskelijoilta on jäänyt ”leikki kesken”. Pelillisessa oppimisessa jokainen on oman tarinansa päähenkilö. Sankaruus siirtyy pelillisyydessä oikeaan elämään ja jää sinne.

 

Pelillisyydessä yhdistyy leikillisyys ja pelimekaniikan antamat mahdollisuudet suunnitella oppimisprosessia. Olemme kaikki erilaisia ja pelillistäminen voidaan tehdä monipuolisesti luomalla opettajien jo hallitsemaan oppimisprosessiin pelimekaniikan piirteitä joko kilpailun, simulaation, seikkailun tai erilaisten tarinoiden tuomien asioiden avulla. Pelillisyydessä opitaan välillä pelissä tai roolissa ja välillä omana itsenä verkossa tai lähiopetuksessa

Voimme tutkia maailmaa roolin kautta, olemalla joku toinen. Pelin avulla vilkkainkin luokka muuttuu työteliääksi yhteisöksi, jossa tavoitteet, säännöt ja palaute ovat tärkeä osa pelaamista. Pelillisyys perustuu holistiseen oppimiseen, jossa oppimisen kenttänä on aidot tai fiktiiviset ilmiöt ympärillämme. Pelaajat haluavat ulos tutkimaan asioita niiden oikeissa yhteyksissä. Pelillinen prosessi voi olla pieni kahden tunnin peli tai pitkä kaksi viikkoa kestävä kokonaisuus.

Lähde: Mauri Laakso, IlonaIT

Omnian toteutuksia: (linkit tulossa)
  • AspaSome – asiakaspalvelu & sosiaalinen media
  • DigiAmis
  • LOL – lievästi outoa liiketoimintaa
  • Työnhakupeli
gameover_4592Katso myös:
Tee oppimispeli!

https://getkahoot.com/
https://quizlet.com/
http://www.socrative.com/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Täydennä laskutehtävä, niin tiedämme ettet ole robotti. *