WhatsAppin käyttö on korvattu Omniassa Kaizalalla, sillä WhatsAppin käyttöehdot eivät salli kuin yksityisen ja henkilökohtaisen käytön. Näin ollen se…
Lue lisää

Olemme kahden viime vuoden aikana Omniassa tehneet yhdessä tulevaisuustyötä oppimisympäristöjen kehittämiseksi. Työ kiteytettiin lokakuussa 2021 asiakirjaksi, joka sai nimekseen Paras tapa ja paikka oppia. Tulevaisuustyö alkoi tulevaisuusverstaissa, joissa rakensimme yhteistä näkemystä siitä millaista oppimista haluamme eri oppimisympäristöissä mahdollistaa. Verstastyöskentelyn…
Lue lisääOmnian aikuisten perusopetuksessa otimme käyttöön Teamsin koronakeväänä 2020, kun siirryimme nopealla aikataululla etäopetukseen. Kevätlukukausi onnistui kaoottisuudestaan huolimatta varsin hyvin ja…
Lue lisää

Ryhmäyttämisen ABC on erityisen tiukka opas erityisesti ammatillisen koulutuksen ryhmäyttämisen tarkoituksiin. Omniassa keväällä 2020 koottu opas antaa konkreettista kättä pidempää…
Lue lisääAmmattikeittiössä, ravintolassa tai kahvilassa tapahtuvaa oppimista ei voi tehdä ilman hyväksyttyä hygieniapassitestiä. Joillekin opiskelijoille käsitteet voivat olla vielä vieraita ja…
Lue lisää

Nohevasti lähihoitaja - kielitietoista materiaalia lähihoitajaopintoihin on tuotettu Omniassa 2018. ThingLinkistä löydät mm. lääkehoitoa, eettisiä ohjeita sekä tiettyjä tutkinnonosia koskevia…
Lue lisääRyhmä ja kurssi: Kommunikaatiokurssi henkilöille, joilla on afasia eli aivoverenkierron häiriön tuottama puheentuottamisen ja/tai ymmärtämisen vaikeus. Henkilöille myös kirjoittaminen/tekstin tuottaminen…
Lue lisää

Ryhmä ja kurssi: Kommunikaatiokurssi henkilöille, joilla on afasia eli aivoverenkierron häiriön tuottama puheentuottamisen ja/tai ymmärtämisen vaikeus. Henkilöille myös kirjoittaminen/tekstin tuottaminen…
Lue lisääPelillisyys ja tarinallisuus voivat auttaa ammatillisia opiskelijoita kehittämään avointa ja luovaa ajattelua. Niihin liitettynä ongelmalähtöinen oppiminen tuo uusia ulottuvuuksia oppimiseen.…
Lue lisää

Ammatillisessa koulutuksessa merkittävässä roolissa ovat opetussuunnitelmalliset tavoitteet, kun taas työelämän vaatimukset ovat aiempaa monipuolisempia liittyen ammatillisen osaamisen lisäksi mm. ongelmanratkaisuun,…
Lue lisääOmnian ja Vaasan ammattikoulu Vamian turvallisuusalat osallistuvat yhteiseen Hallå-projektiin, jossa tuodaan molempien kotimaisten kielten käyttöä lähemmäs opiskelijoiden arkea. Käytännössä projekti…
Lue lisää

Kahoot! on kätevä monivalintakysymyksiin perustuva tietovisa, jolla oppimiseen voi tuoda pelillistä koukuttavuutta. Kahootissa laadit kyselyitä, joihin vastataan nopeatempoisena kisana älylaitteilla…
Lue lisääKäänteinen opetus (tai käänteinen luokkahuone, engl. flipped classroom) on monimuoto-opetuksen muoto, jossa oppimateriaaliin tutustutaan jo ennen luokkaopetusta. Näin varsinaisella oppitunnilla…
Lue lisää

Omnian innomerkonomit valmistautuvat vauhdilla kesätyönhakuun. He petraavat työnhaun taitojaan pelaamalla Työnhakupeliä, joka on InnoOmniassa toimivan yrittäjä Timo Karjalaisen kehittämä perinteinen lautapeli. Nyt siitä…
Lue lisää
Aikuisopiston yhteiskuntatieteiden kouluttaja Mari Rajaniemi kertoo kokemuksistaan käänteisestä opetuksesta. Haastattelu Esko Lius, video Riitta Vihunen Ajankohta elokuu 2015 Laitteet 20…
Lue lisääAvoin oppimiskulttuuri pohjautuu avoimiin toimintatapoihin ja yhteisölliseen oppimiseen. Sen myötä on luontevaa hyödyntää avoimia oppimisympäristöjä. Avoimen oppimisympäristön periaatteet (Silander ja…
Lue lisää

Opettajat Saija Rotinen ja Tina Sallomy huomasivat usein vastaavansa kysymyksiin, mitkä liittyivät ruokalan asiapesukoneen käyttöön. He päättivät tehdä aiheesta opetusvideon.…
Lue lisääYksilöllisen oppimisen mallissa lähtökohtana on, että opiskelijat opiskelevat teorian joko itsenäisesti tai yhteisöllisesti. Vertaistuki ja opettajan opiskelijakohtainen tai pienryhmäopetus tukevat…
Lue lisää

Hienoa, olet käynyt läpi Omnian Kirkkokatu 16:n perehdytyksen! Toivottavasti tämä kampus tuntuu sinusta nyt tutummalta. Sait samalla osaamismerkin (englanniksi open…
Lue lisääPakopeli on menetelmänä piristävä lisä opetukseen. Pakopelin luomiseen menee kuitenkin aikaa ja vaivaa. Omnian opettajille pakopelin rakentaminen on kuitenkin tehty…
Lue lisää

Taustaa Opetan suomen kieltä Espoon seudun koulutuskuntayhtymässä Omniassa, aikuisten perusopetuksen linjalla. Opiskelijamme ovat oppivelvollisuusiän täyttäneitä maahanmuuttajataustaisia nuoria, joilta puuttuu peruskoulun päättötodistus.…
Lue lisääMiksi pakopeli? Työssä ja ohjauksen strategiahankkeessa lähdimme rakentamaan pakopeliä ohjauksen tueksi. Pohdimme, että uudistuneen ammatillisen koulutuksen ohjauksen asioita emme halua ensisijaisesti lähteä luennoimaan, vaan tarvittiin…
Lue lisää