Ryhmässä oppiminen

Selkeämpää hygieniapassimateriaalia

Ammattikeittiössä, ravintolassa tai kahvilassa tapahtuvaa oppimista ei voi tehdä ilman hyväksyttyä hygieniapassitestiä. Joillekin opiskelijoille käsitteet voivat olla vielä vieraita ja…

Lue lisää
Selkeämpää hygieniapassimateriaalia
Nohevasti lähihoitaja – materiaalia kielitietoiseen oppimiseen

Nohevasti lähihoitaja – materiaalia kielitietoiseen oppimiseen

Nohevasti lähihoitaja - kielitietoista materiaalia lähihoitajaopintoihin on tuotettu Omniassa 2018. ThingLinkistä löydät mm. lääkehoitoa, eettisiä ohjeita sekä tiettyjä tutkinnonosia koskevia…

Lue lisää

Padlet ja yhteisöllinen sisällöntuotto afaatikkojen kanssa

Ryhmä ja kurssi: Kommunikaatiokurssi henkilöille, joilla on afasia eli aivoverenkierron häiriön tuottama puheentuottamisen ja/tai ymmärtämisen vaikeus. Henkilöille myös kirjoittaminen/tekstin tuottaminen…

Lue lisää
Padlet ja yhteisöllinen sisällöntuotto afaatikkojen kanssa
QR-koodit afaatikkojen kanssa

QR-koodit afaatikkojen kanssa

Ryhmä ja kurssi: Kommunikaatiokurssi henkilöille, joilla on afasia eli aivoverenkierron häiriön tuottama puheentuottamisen ja/tai ymmärtämisen vaikeus. Henkilöille myös kirjoittaminen/tekstin tuottaminen…

Lue lisää

Oppimismenetelmänä pelillisyys

Pelillisyys ja tarinallisuus voivat auttaa ammatillisia opiskelijoita kehittämään avointa ja luovaa ajattelua. Niihin liitettynä ongelmalähtöinen oppiminen tuo uusia ulottuvuuksia oppimiseen.…

Lue lisää
Oppimismenetelmänä pelillisyys
Oppimismenetelmänä luova ongelmanratkaisu

Oppimismenetelmänä luova ongelmanratkaisu

Ammatillisessa koulutuksessa merkittävässä roolissa ovat opetussuunnitelmalliset tavoitteet, kun taas työelämän vaatimukset ovat aiempaa monipuolisempia liittyen ammatillisen osaamisen lisäksi mm. ongelmanratkaisuun,…

Lue lisää

Svenska kulturfondenin Hallå-projektissa turvallisuusalan opiskelijat työelämässä molemmilla kotimaisilla kielillä

Omnian ja Vaasan ammattikoulu Vamian turvallisuusalat osallistuvat yhteiseen Hallå-projektiin, jossa tuodaan molempien kotimaisten kielten käyttöä lähemmäs opiskelijoiden arkea. Käytännössä projekti…

Lue lisää
Svenska kulturfondenin Hallå-projektissa turvallisuusalan opiskelijat työelämässä molemmilla kotimaisilla kielillä
Kahoot lisää pelillisyyttä oppimiseen

Kahoot lisää pelillisyyttä oppimiseen

Kahoot! on kätevä monivalintakysymyksiin perustuva tietovisa, jolla oppimiseen voi tuoda pelillistä koukuttavuutta. Kahootissa laadit kyselyitä, joihin vastataan nopeatempoisena kisana älylaitteilla…

Lue lisää

Käänteinen opetus: oppimaan jo ennen oppituntia

Käänteinen opetus (tai käänteinen luokkahuone, engl. flipped classroom) on monimuoto-opetuksen muoto, jossa oppimateriaaliin tutustutaan jo ennen luokkaopetusta. Näin varsinaisella oppitunnilla…

Lue lisää
Käänteinen opetus: oppimaan jo ennen oppituntia
HP Reveal

HP Reveal

HP Reveal (entinen Aurasma) on lisätyn todellisuuden sovellus. Voit luoda sillä interaktiivisa kuvia, jotka "heräävät eloon" puhelimen kameran kautta. Aloituskuvan…

Lue lisää

Digioppimaisema 2018 laaja

Oppimiseen on Omniassa käytössä sekä talon omia palveluja että monia ulkopuolisia palveluja. Tällä sivulla on sekä kuvana että taulukkona laaja…

Lue lisää
Digioppimaisema 2018 laaja
Digioppimaisema 2018

Digioppimaisema 2018

Digioppimaisemasta eli alla olevasta piirakkakaaviosta löydät omnialaisen oppimisen keskeisten palvelujen esittelyt, ohjeet ja esimerkit. Omnia tarjoaa oppimiskäyttöön hyvät perusdigivälineet kuten…

Lue lisää

Vahvista työnhaku- ja työelämätaitojasi pelaamalla

Omnian innomerkonomit valmistautuvat vauhdilla kesätyönhakuun. He petraavat työnhaun taitojaan pelaamalla Työnhakupeliä, joka on InnoOmniassa toimivan yrittäjä Timo Karjalaisen kehittämä perinteinen lautapeli. Nyt siitä…

Lue lisää
Vahvista työnhaku- ja työelämätaitojasi pelaamalla

Vammaistyön osaajana palvelujärjestelmässä

Aikuisopiston yhteiskuntatieteiden kouluttaja Mari Rajaniemi kertoo kokemuksistaan käänteisestä opetuksesta. Haastattelu Esko Lius, video Riitta Vihunen Ajankohta elokuu 2015 Laitteet 20…

Lue lisää

Avoin oppimiskulttuuri ja avoimet oppimisympäristöt

Avoin oppimiskulttuuri pohjautuu avoimiin toimintatapoihin ja yhteisölliseen oppimiseen. Sen myötä on luontevaa hyödyntää avoimia oppimisympäristöjä. Avoimen oppimisympäristön periaatteet (Silander ja…

Lue lisää
Avoin oppimiskulttuuri ja avoimet oppimisympäristöt
Ohjevideot opetuksessa

Ohjevideot opetuksessa

Opettajat Saija Rotinen ja Tina Sallomy huomasivat usein vastaavansa kysymyksiin, mitkä liittyivät ruokalan asiapesukoneen käyttöön. He päättivät tehdä aiheesta opetusvideon.…

Lue lisää

Oppimismotivaatio kasvoi, kun lopetin perinteisen opettamisen

Yksilöllisen oppimisen mallissa lähtökohtana on, että opiskelijat opiskelevat teorian joko itsenäisesti tai yhteisöllisesti. Vertaistuki ja opettajan opiskelijakohtainen tai pienryhmäopetus tukevat…

Lue lisää
Oppimismotivaatio kasvoi, kun lopetin perinteisen opettamisen
Kirkkokadun kampuksen perehdytys

Kirkkokadun kampuksen perehdytys

Hienoa, olet käynyt läpi Omnian Kirkkokatu 16:n perehdytyksen! Toivottavasti tämä kampus tuntuu sinusta nyt tutummalta. Sait samalla osaamismerkin (englanniksi open…

Lue lisää

Pakopeli opetuksessa Omniassa

Pakopeli on menetelmänä piristävä lisä opetukseen. Pakopelin luomiseen menee kuitenkin aikaa ja vaivaa. Omnian opettajille pakopelin rakentaminen on kuitenkin tehty…

Lue lisää
Pakopeli opetuksessa Omniassa
Kirjastoon tutustuminen seppo-pelin avulla

Kirjastoon tutustuminen seppo-pelin avulla

Taustaa Opetan suomen kieltä Espoon seudun koulutuskuntayhtymässä Omniassa, aikuisten perusopetuksen linjalla. Opiskelijamme ovat oppivelvollisuusiän täyttäneitä maahanmuuttajataustaisia nuoria, joilta puuttuu peruskoulun päättötodistus.…

Lue lisää

Pakopelillä uusi näkökulma tuttuun asiaan

Miksi pakopeli? Työssä ja ohjauksen strategiahankkeessa lähdimme rakentamaan pakopeliä ohjauksen tueksi. Pohdimme, että uudistuneen ammatillisen koulutuksen ohjauksen asioita emme halua ensisijaisesti lähteä luennoimaan, vaan tarvittiin…

Lue lisää
Pakopelillä uusi näkökulma tuttuun asiaan