Microsoft Teams opettajalle

Kenelle tämä artikkeli sopii?

Tämä artikkeli on suunnattu opettajille opetuksen tueksi ja antaa perusohjeet kurssien luomiseen ja ylläpitämiseen.

Yleinen kuvaus

Microsoft Teams on yksi maailman nopeimmin kehittyvistä yhteistyö alustoista tiimeille ja työryhmille. Nyt Teams on myös kehittynyt opetuskäyttöön yhdistäen OneNote Class Notebookista tutut ominaisuudet ja Microsoft Classroomista tuttuja ominaisuuksia. Opetukseen suunnitellun tiimin nimi on Teams Class. Alusta kehittyy jatkuvasti ja päivityksiä ja lisäominaisuuksia tulee kuukausittain.

Tässä artikkelissa tarkoitus on antaa perusohjeet luokan luomiseen, ominaisuuksiin ja luokan hallintaan opettajalle. Teams Classissa pystyt helposti ja nopeasti luomaan työtilan ryhmälle ja luomaan tehtäviä koko ryhmälle, yksittäisille opiskelijoille tai opiskelijaryhmille. Teams tallentaa opiskelijoiden työt automaattisesti O365-pilvessä ja opiskelijoiden ja opettajien on mahdollista työskennellä vapaasti paikasta ja ajasta riippumatta.

Teams mahdollistaa verkko-opetuksen, perinteisessä opetuksessa tietokonepohjaisen opetuksen, luokan toiminnan kirjaamisen kaikkien tai vain opettajien nähtäväksi, tehokkaat yhteystyö mahdollisuudet ja ryhmätyöt verkossa. Käytännössä kaiken tallentuessa pilveen, tiedot eivät katoa ja ovat aina muokattavissa. Verkossa pidettävät kokeet ovat myös mahdollisia muiden Office365 tuotteiden avulla. Parasta järjestelmässä on, että kaikki O365 tuotteet toimivat järjestelmän sisällä ja käyttäjän ei tarvitse poistua järjestelmästä.

Keskutelu, videolinkki ja työpöydän jakamisominaisuudet mahdollistavat luokan luovan työskentelyn ja antaa uusia monipuolisia mahdollisuuksia opetuksen tueksi.

Kurssin luominen

Kurssin luominen on helppoa.

Ensimmäiseksi luo tiimi "Liity tiimiin tai luo tiimi" – toiminnolla.

Valitse "Luo tiimi".

Lopuksi valitse tiimin muodoksi "Luokat".

Tämän jälkeen pyydetään antamaan kurssille nimi ja kuvaus.

Nimen valinnassa kannattaa olla tarkka, koska suositeltavaa on, että sitä ei muuteta enää luomisen jälkeen, koska joissain erityisissä tapauksissa, nimen muuttaminen saattaa aiheuttaa haasteita. Kurssi kuvaukseen kannattaa kuvata kurssi lyhyesti ja ytimekkäästi. Kurssikuvausta voi muuttaa myöhemmin.

Tämän jälkeen pyydetään liittämään opiskelijat ja mahdolliset muut opettajat. Opettajat Lisätään "Opettajat"-välilehdellä ja opiskelijat lisätään "Opiskelijat"-välilehdellä. Lisääminen tapahtuu kirjoittamalla nimi ja järjestelmä automaattisesti ehdottaa henkilöitä omasta organisaatiosta.

Osallistujen lisääminen on mahdollista myös myöhemmin, josta ohjeet myöhemmin tässä artikkelissa.

Lisättyäsi opiskelijat ja muut opettajat olet saanut tiimin valmiiksi luokalle ja siirryt tiimin etusivulle.

Luokan muistikirjan aktivointi

Luokan muistikirja kannattaa aktivoida, koska se antaa jokaiselle opiskelijalle yksilöllisen tilan omaan työskentelyyn ja mahdollistaa alustan yhteistyötä varten.  Tästä syystä kannattaa "Luokan" yleistä kanavalla klikata välilehteä "Luokan muistikirja". Tätä kautta pääset automaattisesti ohjattuun toimintoon luokan muistikirjan aktivoimiseksi. Alla esimerkki-video miten luokan muistikirjan voi määritellä.

Tehtävien luominen

Tehtävien luominen on yksinkertaista. Helpointa on luoda tehtävät jo valmiina olevien tiedostojen avulla. Hyväksi havaittuja tiedostoja ovat Word, Excel, PowerPoint ja pdf pohjaiset tehtävät, mutta tehtäviin voi liittää OneNote sivuja, Forms-sivuja ja Sway-sivuja.

Tehtävän määrittämiseen sinun tarvitsee olla tai päättää seuraavat asiat

– Tehtävän nimi

– Tehtävä tiedostona

– Tehtävän kuvaus tai työskentelyohjeet

– Julkaisu- ja/tai palautuspäivämäärä

– Mahdollinen arviointiasteikko (pistemäärä)

– Annatko tehtävän tietyille opiskelijoille vai kaikille

Kokeen luominen

Kokeen luominen on yksinkertaista. Koe luodaan käyttämällä Microsoft Formssia. Microsoft Formssiin kannattaa tutustua täältä ja opetella tekemään monipuolisia interaktiivisia kokeita. Kokeista voi tehdä täysin itse tarkastavia tai osittain itse tarkastavia. Formssiin on helppo lisätä kuvia, videoita ja muita materiaaleja.

Käytännössä tentin ajankohdan ja ohjeiden määritteleminen Forms-lomakkeen jälkeen tapahtuu samalla tavalla kuin tehtävän luomisessa.

Tehtävien ja kokeen tarkastaminen

Tehtävien tarkastaminen tapahtuu tiimin "Tehtävät"-välilehdeltä.

Yksittäisen tehtävän voi arvioida menemällä haluttuun tehtävään ja tehtävässä klikkaa "Arvioi". Tällöin näet kyseiseen tehtävään reagoineet, palauttaneet ja arvioimattomat tehtävät. Klikkaamalla "Tarkistettavat" näet palautetut, mutta ei vielä arvioidut tehtävät. Tämän jälkeen valitsemalla opiskelija nimeä klikkaamalla pääset opiskelijan tehtävään ja voit täyttää arvioinnin. Arvioinnin ollessa valmis muista valita Palauta ja se siirtyy opiskelijan nähtäväksi.

Mikäli haluat tarkastella kaikkia kurrilla olevia tehtäviä, arviointi tapahtuu samaan tyyliin, mutta Tehtävät-välilehdellä valitsetkin oikeasta yläreunasta "Arvioi". Tällöin esiin tulee näkymä, missä kaikki tehtävät näkyvät oikealla yläreunassa. Tehtävässä näkyy kuinka monta tarkastamatonta palautusta kukin tehtävä sisältää ja tehtävään pääset klikkaamalla tehtävää. Tarkastaminen tapahtuu samalla tavalla kuin yksittäisen tehtävän tarkastaminen.

Kommunikointi Teamssissä

Tässä Microsoftilta hyviä ohjeita kommunikointiin

Viestien kanssa työskentely

Video- ja äänikeskustelut

Tiimin hallinta

Lisätietoa käytetyistä tekniikoista

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Täydennä laskutehtävä, niin tiedämme ettet ole robotti. *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.