Päivittämätön: Mobiilisti työelämässä ja monimediaisesti tukea oppimiseen

Mobiiliratkaisuilla osaamista työelämään; yhteistyöllä monimediaisia perehdytysmateriaaleja ja työohjeita.

Mitä? Alussa oli aito tarve digitaaliselle perehdytys- ja ohjausmateriaalille. Alalla on maahanmuuttajia ja paljon työssäoppijoita. Tarkoituksena on luoda työkaluja työpaikkaohjaajien työn tueksi. Mukana oli kolme laitoshuoltajaopiskelijaa, kaksi palveluohjaajaa, koulutussuunnittelija ja toimittaja. Omniasta mukana olivat kaksi kouluttajaa ja it-tuki.

Miksi? Oli tarvetta saada visuaalista ohjausta ja selkeällä kielellä.

Kenelle? Omnian laitoshuollon opiskelijoille, jotka olivat työharjoitelussa HUS Desicossa (sairaalan siivous, välinehuolto, ateriapalvelut), Jorvissa.

Miten?  Sarjakuvien ja videoiden avulla. HUS Desicolle tärkeää oli, että heidän liityvä työohjeet / säännöt eivät pääsee julkiseksi.

Oppimisen tavoite oli, että kaikki oppivat uusia taitoja. Tavoitteena oli myös kasvattaa kumppanuutta ja luoda luottamuksellista neuvovaa yhteistyötä. Digitaaliset taidot kehittyivät ja työprosessia saatiin muokattua.

Pedagoginen malli oli tekemällä oppiminen, Ammattilaisena täytyy oppia, miten prosessit suoritetaan ja miksi dokumentoidaan ennen työtehtäviä.

Tehtävänanto  Ennen aloitusta sovittiin tavoite, osallistujat, prosessi ja aikataulu työnantajan kanssa. Sen jälkeen osallistujat tulivat mukaan digitarinakoulutukseen. Ohjelma ja ohjeet jaettiin sähköisesti opiskelijoille. Koulutus toteutettiin työpajoina Jorvissa kolme tuntia kerrallaan ja yksi paja pidettiin myös Omniassa. Lopuksi esiteltiin tulokset toisille osallistujille. Pajaan osallistui myös HUS:in henkilöstöpäällikkö.

 

Opiskelijat oppivat käyttämään iPadeja. Huomattiin, että kirjalliset ohjeet tukivat käsikirjoitusten luomista ja nopeuttivat suunnittelua. Työvaiheittain työskentely sujui hyvin: ensin tehtiin yhdessä storyboardit ja jaettiin työt tekemisen mukaan (kuvaaja, puhe, tekeminen).

Toteutus Aikataulu oli sovittu opiskelijoiden kanssa. Opiskelijat saivat tukea toteutukseen it-tuelta. Lisää aikaa tarvittiin hienosäätöön – erityisesti sarjakuvan koon määrittämiseen A4:ksi ja videon tekemiseen iMoviessa. Lopussa annettiin kuukauden jatkoaika töiden viimeistelyyn, ja iPadit oli opiskelijoiden käytössä neljä kuukautta.

Sarjakuvat tehtiin Strip Designeria käyttäen. Yhteensä tehtiin kolme sarjakuvaa: käsihygienia, siivousvaunun purkaminen päivän päätteeksi ja siivouspyyhkeiden kostutusohje. iMovilla tehtiin neljä videota: potilashuoneen siivous, yhdistelmäkoneen käyttöönotto, käyttö ja puhdistus.

Lisätietoja opettajalta Mia Kivela

Aiheeseen liittyviä sivuja:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.