Uudistuva opettajuus

Uudistuva opettajuus vie opettajia kohti jaettua asiantuntijuutta ja tiimityöskentelyä. Jaettua asiantuntijuutta voisi kuvata seuraavasti: ”Mitä enemmän annan itse, sitä enemmän myös saan!”

Jaetussa opettajuudessa opettajat suunnittelevat ja toteuttavat tutkinnon osaan tulevien opiskelijoiden oppimisen ohjauksen yhdessä erilaisissa oppimisympäristöissä. He vastaavat myös yhdessä opiskelijoiden oppimisen etenemisestä yksilöllisten polkujen mukaan. Opettajatiimillä on tärkeää olla tiedossa yhteinen päämärä, yhteisesti sovitut toimintatavat ja pelisäännöt. Jaetussa asiantuntijuudessa kaikkien ei tarvitse tehdä kaikkea, vaan lähtökohtana on jokaisen vahvuuksien hyödyntäminen. Tiimiopettajuus vaatii opettajien kesken hyvää luottamusta toisen työn arvostamista.

keskustelu

Uudistuva opettajuus on opettajuutta, jossa opettaja ei ole enää tiedon ja taidon jakaja. Opettajan tehtävä on ohjata ja kannustaa opiskelijoita

  • tiedon hankintaan, soveltamiseen ja ongelmanratkaisuun
  • kehittämään vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja
  • yhteisölliseen ammatillisen osaamisen rakentamiseen
  • toimimaan eettisesti ja vastuullisesti
  • digiosaamiseen
  • oman hyvinvoinnin edistämiseen

Uudistuva opettajuus pohjautuu opettajan

  • tietojen ja taitojen jatkuvaan päivittämiseen
  • laajaan yhteistyöhön ja verkostohin
  • yhdessä tekemiseen (vrt. tiimiopettajuus, yhteisopettajuus, samanaikaisopettajuus)
  • jatkuvaan toiminnan kehittämiseen
  • pedagogisten ratkaisujen soveltamiseen.

Opettajuuden uudistuminen edellyttää myös uudenlaista koulutusorganisaatioiden rakenteiden tarkastelua, resurssien kohdentamista ja pedagogista johtamista. Ohjaus- ja opetushenkilöstö tarvitsee täydennyskoulutusta esimerkiksi

  • osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa
  • elävien HOPS:ien tekemisessä
  • yksilöllisten opintopolkujen suunnittelussa
  • erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntämisessä
  • joustavissa ohjausmenetelmissä
  • tiimiopettajuudessa
  • oppimisen ja osaamisen arvioinnissa
  • työelämäosaamisessa
  • digiosaamisessa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Täydennä laskutehtävä, niin tiedämme ettet ole robotti. *