VALMAn vihko – ohjaus näkyväksi!

Valmassa on kehitetty Tervetuloa Valmaan -vihkoa pidemmän ajan. Vihko on luotu uusia opiskelijoita ja vastuuopettajaa varten. VALMAssa uusien opiskelijoiden perehdyttämisestä ja vastaanotosta vastaavat opinto-ohjaaja ja ohjaaja. Vihko on kehitetty tiedonkeruuta varten: opiskelija pohtii HOKSAuksessa tarvittavia tietoja etukäteen ja vastuuopettaja jatkaa opinnoissa VALMA-vihkon täyttämistä opiskelijoiden kanssa. Vihkoa täydennetään jokaisessa jaksossa, ja se tekee näkyväksi opiskelijan suoritukset VALMAn aikana. Tavoitteena on ollut luoda väline, jonka avulla opintojen aloitus on tasalaatuista kaikilla opiskelijoilla.

Vihko on päivittynyt useampaan kertaan ja sen kehitystyö on lähtenyt puhtaasti siitä,  miten saamme vastaanotettua uudet opiskelijat samanlaatuisesti ja helpotettua vastuuopettajan työtä. Myös opettajien sekä opiskelijoiden kommentit muokkaavat vihkoa. Alun perin tehtävät ovat olleet yksittäisiä monisteista, joita opettajat ovat teettäneet. Niistä on yhteistyössä poimittu parhaimmat. Koko Valman tiimi on osallistunut kehittämiseen ja kehittäminen jatkuu vieläkin.   Vihko on siirtynyt vastuuopettajalta toiselle, jos on käynyt niin, että vastuuopettaja vaihtuu vuoden aikana. Näin informaatio ei katkea.

Opinnot näkyviin

Opiskelijat ovat hyväksyneet vihkon käytön ja pitäneet siitä, että heidän kaikki tietonsa on ns. kerätty yksiin kansiin. Eikä heidän tarvitse puhua samoista asioista moneen kertaan vaan vastuuopettaja voi lukaista vihkon tarvittaessa. S2-opiskelijat saavat opintojen alussa vihon avulla paremman kuvan siitä, mitä Valmassa tehdään ja millaisia opintoja siihen kuuluu. Heille on tärkeää myös nähdä, että opinnot etenevät, kun vihosta ruksitaan suorituksia. Opintorekisterissä suoritukset näkyvät viiveellä eivätkä kurssien nimet aukea opiskelijoille kovin helposti. Jotkut tehtävät ovat S2-opiskelijoille vielä vähän haastavia, mutta opettajan avulla niiden tekeminen onnistuu. Peruskoulusta tuleville nuorille vihko on antanut hyvää kirjoitusharjoittelua ja ”rauhan” keskittyä vain tehtävään, koska mobiilisti tai tietokoneella tehdessä opiskelija joskus harhautuu peli- tai videosivustoille.

Tavoitteena on saada koko vihko sähköiseen muotoon. Sitä ollaan viemässä mukaan Workseedin omaksi osiokseen. Paperinen versio on toiminut hyvin tunneilla. Sähköinen versio sopii myös siihen, että opiskelija on ollut pois ja ns. rästii tehtävät kotoa käsin tai etäopetuksena.  Vihkoa säilyttää vastuuopettaja ja se pysyy aina koulussa. Vastuuopettajalla on siis iso vastuu, että vihot eivät jää pyörimään vääriin paikkoihin.

Artikkelia varten VALMAn opettajia Mari Nurmea, Minna Mansikkalaa, koulutuspäällikköä Mila Pakarista ja ohjaajaa Maisa Thurmania on haastateltu Workseedin käyttöönotosta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.