Vammaistyön osaajana palvelujärjestelmässä

Aikuisopiston yhteiskuntatieteiden kouluttaja Mari Rajaniemi kertoo kokemuksistaan käänteisestä opetuksesta.

Haastattelu Esko Lius, video Riitta Vihunen

Ajankohta
elokuu 2015

Laitteet
20 iPadia (ei 3G) ensimmäisenä päivänä, sen jälkeen 5 iPadia
myös omia iPadejä ja Android-tabletteja

Ala – opiskeluryhmä
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja, vammaistyön osaamisala (20)

Tavoitteena saada käsitys vammaisalan palvelujärjestelmästä:lainsäädäntö, kokonaisuus, kolmas sektori vammaisten elämässä. Tavoitteena saada käsitys vammaisalan palvelujärjestelmästä:lainsäädäntö, kokonaisuus, kolmas sektori vammaisten elämässä.

Flipped classroom (käänteinen opetus)
Kouluttaja kokosi aineistoa tutustuttavaksi ja ennakkotehtävänä kysymyksiä aineistosta (Moodle)
Päivän aluksi ennakkotehtävän purku, jossa käytettiin mm. Popplet-sovellusta iPadeilla
Opiskelijat pitivät toimintamallista
Antaa mahdollisuuden yksilöllistää ja henkilökohtaistaa oppimista

Tiedonhaku
4-5 hengen ryhmissä etsivät tietoa aiheesta iPadeillä
Käsitekarttoja Poppletilla
Case-tehtäviä

Hyvää
Kaikki pystyivät olemaan luokassa ja ohjaus helpompaa
Vuorovaikutus luontevampaa kun ei tietokoneita
Verkko toimi Lehtimäellä

Haasteet
Isoimpia haasteita ajattelun näkyväksi tekeminen käsitekartaksi
Oleellisen tiedon poimiminen hankalaa
Vastahakoisuutta sosiaalisen median käyttöön oppimistarkoituksiin

Ryhmätöiden purku
Ei dataprojektoria, piti lähettää meilinä
Kirjaston laitteilla ei mahdollista lähettää sähköpostia
Ryhmät esittelivät työnsä
Jokainen oli poiminut herättäviä videoita, joista keskustelu antoisaa

Vinkkejä kollegoille
Varatkaa aikaa suunnitteluun
Varatkaa aikaa opiskelijoiden perehdyttämiseen, myös menetelmän
Opiskelijat eivät ehkä innostu laitteista eivätkä mobiililaitteet ole kaikille tuttuja
Mieti myös metataitotavoitteet, esim tvt-osaaminen

Palaute
Laitteet eivät nousseet palautteessa erityisesti esille
Kokonaisuudesta positiivista palautetta
Flippaaminen oli opiskelijoiden mieleen
Oppimisen omistajuus tuntui olevan vahvasti opiskelijoilla, jotka myös palautteessa kommentoivat omaa aktiivisuuttaan
Blindsquare innosti opiskelijat kokeilemaan ja tutkimaan, kokemuksellista oppimista näkövammaisen liikkumisen apuvälineistä
Talking mat kommunikointiin liittyvä sovellus, mutistin kuvapohjainen apuväline oli mielenkiintoinen

Pilottia on tarkoitus jatkaa tammikuussa. Kouluttaja ja digituki suunnittelevat jakson digipedagogista perustaa yhdessä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Täydennä laskutehtävä, niin tiedämme ettet ole robotti. *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.