Päivittämätön: Vammaistyön osaajana palvelujärjestelmässä

Aikuisopiston yhteiskuntatieteiden kouluttaja Mari Rajaniemi kertoo kokemuksistaan käänteisestä opetuksesta.

Haastattelu Esko Lius, video Riitta Vihunen

Ajankohta

elokuu 2015

Laitteet

  • 20 iPadia (ei 3G) ensimmäisenä päivänä, sen jälkeen 5 iPadia
  • myös omia iPadejä ja Android-tabletteja

Ala - opiskeluryhmä

Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja, vammaistyön osaamisala (20)

Tavoitteena

  • saada käsitys vammaisalan palvelujärjestelmästä
  • lainsäädäntö
  • kokonaisuus
  • kolmas sektori vammaisten elämässä.

Menetelmä

Kouluttaja kokosi aineistoa tutustuttavaksi ja ennakkotehtävänä kysymyksiä aineistosta (Moodle)
Päivän aluksi ennakkotehtävän purku, jossa käytettiin mm. Popplet-sovellusta iPadeilla
Opiskelijat pitivät toimintamallista
Antaa mahdollisuuden yksilöllistää ja henkilökohtaistaa oppimista

Tiedonhaku

  • 4-5 hengen ryhmissä etsivät tietoa aiheesta iPadeillä
  • Käsitekarttoja Poppletilla
  • Case-tehtäviä

Mitä oli hyvää

  • Kaikki pystyivät olemaan luokassa ja ohjaus helpompaa
  • Vuorovaikutus luontevampaa kun ei tietokoneita
  • Verkko toimi Lehtimäellä

Mitä haasteet

  • Isoimpia haasteita ajattelun näkyväksi tekeminen käsitekartaksi
  • Oleellisen tiedon poimiminen hankalaa
  • Vastahakoisuutta sosiaalisen median käyttöön oppimistarkoituksiin

Ryhmätöiden purku

  • Ei dataprojektoria, piti lähettää meilinä
  • Kirjaston laitteilla ei mahdollista lähettää sähköpostia
  • Ryhmät esittelivät työnsä
  • Jokainen oli poiminut herättäviä videoita, joista keskustelu antoisaa

Vinkkejä kollegoille

  • Varatkaa aikaa suunnitteluun
  • Varatkaa aikaa opiskelijoiden perehdyttämiseen, myös menetelmän
  • Opiskelijat eivät ehkä innostu laitteista eivätkä mobiililaitteet ole kaikille tuttuja
  • Mieti myös metataitotavoitteet, esim tvt-osaaminen

Palaute

  • Laitteet eivät nousseet palautteessa erityisesti esille
  • Kokonaisuudesta positiivista palautetta
  • Flippaaminen oli opiskelijoiden mieleen
  • Oppimisen omistajuus tuntui olevan vahvasti opiskelijoilla, jotka myös palautteessa kommentoivat omaa aktiivisuuttaan
  • Blindsquare innosti opiskelijat kokeilemaan ja tutkimaan, kokemuksellista oppimista näkövammaisen liikkumisen apuvälineistä
  • Talking mat kommunikointiin liittyvä sovellus, mutistin kuvapohjainen apuväline oli mielenkiintoinen

Pilottia on tarkoitus jatkaa tammikuussa. Kouluttaja ja digituki suunnittelevat jakson digipedagogista perustaa yhdessä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.