Verkkolähetyksen tekemiseen (webinaari/verkko-opetus)

Karkeasti jaotellen voidaan ajatella, että on kolme hetkeä, jotka liittyvät minkä tahansa verkkolähetyksen tekemiseen. Ensimmäinen on ennen verkkolähetystä, toinen verkkolähetyksen aikana ja kolmas sen jälkeen. Voit ajatella myös, että verkkolähetys on tapahtuma, jonka sinä järjestät verkossa! 

Tämä teksti on kirjoitettu vuoden 2018 digikuukauteen webinaarikulmalla, ja sitä on muokattu soveltumaan minkä tahansa verkkolähetyksen tekemiseen. Tarkoituksena on muistuttaa siitä, miten verkkolähetys vaatii erityisesti aikaa ennen lähetystä. Voit poimia tekstistä itsellesi tärkeimmät asiat ja pohtia niitä rakentaessasi omaa verkkolähetystä. 

Ennen verkkotapahtumaa

Ennen tapahtumaa pohdi mistä aiheesta aiot puhua. Aihe voi olla mikä tahansa: opintojakso tai oikeastaan mikä tahansa mikä kiinnostaa sinua ja kohderyhmääsi, jos teet opintojaksoa esim. vapaaseen sivistystyöhön. Aihe voidaan sopia yhdessä toisten opettajien kanssa tai voit itse päättää aiheen. Mikäli verkkolähetykseen on tulossa vierailijoita, ole ajoissa liikenteessä. Meillä jokaisella on omat aikataulumme – mitä aiemmin olemme kysymyssä toisen aikaa, sitä varmemmin tyhjää vielä on.

Verkkolähetyksen aikataulutus on yksi erityisen tärkeä aihe. Kuka puhuu ja milloin? Montako minuuttia verkkolähetyksen kannattaa kestää? Miten saan yleisön pysymään aloillaan tietokoneidensa ja tablettiensa äärellä? Älä pidä liian pitkää verkkolähetystä. Yhdelle puhujalle riittää parikymmentä minuuttia. Pysy aiheessa. Pyri kertomaan muita kuin yleisiä asioita. Suosittelen, että 1-2 tuntia on verkkolähetykselle maksimi, jos et laita ihmisiä tekemään itse asioita. Verkko-opetuksessa olen huomannut sekä oppijana että kouluttajana, että optimaalinen hetki on n. 1 tunnin ja 15 minuutin päästä. Silloin alkaa oppiminen herpaantumaan.

Jos teet yksittäistä verkkolähetystä: mainosta ja markkinoi omaa verkkolähetystä monipuolisesti ja osuvasti. Mene sinne, missä asiakas- ja sidosryhmät luuraavat. Jos olet ottanut käyttöön sosiaalisen median kanavat, laita tietoa joka tuuttiin. Mieti, millaisella mainoksella haluat tulla esiin. Onko se virallinen ”lehdistötiedote”? Voisiko se olla interaktiivinen kuva? Entä Spark tai Canva apuna? Onpa mainostettu myös hauskan testin välityksellä. Ennen varsinaista verkkolähetyshetkeä, muistuta yleisöä verkkolähetyksestä.

Esitysmateriaali on tärkeä osa verkkolähetystä. Haluathan, että välittämäsi tieto tulee esille fiksusti ja mahdollisimman selkeästi. Muista, että käytettävyys ja esteettömyys ovat tärkeitä esitysmateriaalissa. Jätä siis tilaa ajatukselle, tee vain muutama sana esim. PowerPoint-kalvoosi. Anna kuulijan keskittyä kertomukseen. Mieti myös, miten saat aktivoitua kuulijaa! Kuulija voi osallistua chattaamalla tai erilaisten aktivointivälineiden avulla. Voit myös harkita aivan toisen alustan liittämistä verkkolähetykseesi piristämään päivää. Esim. voit jakaa omasta selaimestasi AnswerGardenia tai muuta sopivaa ohjelmaa. Jos pystyt, rakenna esitysmateriaalista yhtenäinen ja siirrä materiaali ohjelmaan jo ennen lähetyksen aloitusta.

Harjoittele verkkolähetyksen runko juoksutuksella kerran tai pari pääpiirteissään läpi ohjelmassa, jota aiot käyttää. Jos käytät ohjelmaa, jossa videot toimivat (oikeasti), testaa myös videoiden toimivuus. On hyvä, että testihetkellä paikalla on muitakin kuin sinä. He voivat kertoa, jos tulee ongelmaa tai mikä erityisesti toimii tai jos jotain pitää muuttaa.

Varusta yleisö teknisillä ohjeilla. Miten he kirjautuvat järjestelmään? Tarvitaanko jotain muuta tietoa? Toimiiko järjestelmä tableteissa tai puhelimissa? Mitä asiakkaat voivat tehdä, jos tulee teknisiä ongelmia?

Juuri ennen lähetyksen aloitusta osallistujat saattavat parveilla paikalle hyvinkin aikaisin. Ole ensimmäisenä paikalla! Ensimmäisenä avaa siis yhteistehtävä tai muu vastaava auki. Näin pidät yllä mielenkiintoa. Toinen vaihtoehto on pitää radiojuontaja-tyyppistä keskustelua verkkolähetyksen esittäjien kanssa. Lounge-tunnelma avustaa myöhemmin siihen, että saat vastakaikua osallistujilta lähetyksen tärkeimpinä hetkinä.

Verkkolähetyksen aikana

Verkkolähetyksessä on tärkeää näyttää omat kasvot. Voit puhua suoraan yleisölle katsomalla kameraan. Toivota yleisö tervetulleeksi ja toimi valmistelemasi ohjelman mukaan. Muista, että olet ihminen, mutta nyt esillä. Siisti olemus on siis ihan hyvä juttu näissä hommissa. Huomaat nopeasti, että osaamalla sisällön ja teknisen toteutuksen, webinaari menee kyllä omalla painollaan. Käyttäydy siis ryhdikkäästi ja iloisesti. Ole avulias! Mainitse kuulijoille, jos aiot nauhottaa verkkolähetyksen ja käyttää tallennetta myöhemmin. Kerro myös, mihin aiot tallenteen sijoittaa. Muista painaa tallenna-nappulaa heti alussa!

Mikäli verkkolähetyksessä tulee teknisiä ongelmia, varustaudu niihin. Pidä käden ulottuvilla linkkiä, josta osallistuja voi kaivaa lisätietoa siitä, miten pulmaa voi yrittää ratkaista. Voit myös pyytää paikalle teknisen tuen, jos se on mahdollista. Omia teknisiä ongelmia voi yrittää pitää loitolla hyvin varustautumalla. Opettele esimerkiksi jakamaan kännykän verkkoyhteyttä, jos linjoille on iskenyt verkkolähetyspäivänä kyber-hyökkäys. Tästä taidosta oli hyötyä kerran opettaessani Latvian teatterin historiaa Helsingin yliopistolla opetusharjoittelun aikana vuonna 2013.

Kun verkkolähetys lähestyy loppuaan, voit kerätä palautetta istunnostanne. Chattin kirjoitettu palaute voi olla joillekin hankalaa, sillä useimmiten osallistujat kirjautuvat verkkolähetykseen omalla nimellään. Hyväksi havaittuja palautekeinoja ovat mm. Forms-linkit ja AnswerGarden. 

Lähetyksen lopuksi tarkista, että nauhoite tuli tehtyä, jos niin oli tarkoitus. Kiitä yleisöä osallistumisesta ja palautteesta. Pidä huoli, että lähdet itse viimeisenä webinaarihuoneesta. Voit taputtaa itseäsi olalle. Suurin työ on takana!

Verkkolähetyksen lopuksi

Lue palaute läpi ja analysoi se. Mikä toimi, mikä ei. Kehity verkkolähettäjänä. Raportoi onnistumisista eteenpäin. Pohdi, mitä seuraavan kerran voisit tehdä toisin. Kiitä henkilöitä, jotka ovat olleet mukana lähetyksen rakentamisessa ja esiintymässä. Mahdollisesti muista heitä myöhemminkin. Jatkokehitä omia ajatuksia ja sitä kautta uusia lähetyksiä. Laita nauhoite jakoon!

Kuten huomaat, suurin työ tehdään ennen verkkolähetystä. Lähetyksen jälkeen nopea toiminta on parasta. Ihmiset unohtavat nopeasti osallistumisensa, vaikka lähetys olisikin ruokkinut ajatusmaailmaa. Älä sure, jos lähetys menee päin prinkkalaa. Aina voit pitää uuden lähetyksen ja kasvattaa sitä kautta onnistumista!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.