Yksilöllisillä opintopoluilla joustavuutta opiskeluun

Oppimisen ohjauksen suunnittelun tulee lähteä opiskelijan oppimisen näkökulmasta. Oppimisympäristö ja ohjausmenetelmät valitaan siten, että ne tukevat mahdollisimman hyvin työelämävalmiuksien ja ammattiosaamisen kehittymistä kyseisessä tutkinnon osassa. Elinikäisen oppimisen avaintaidot kulkevat mukana kaikissa tutkinnon osissa. Opiskelijan erilaiset oppimistyylit, opiskeluvalmiudet, osaaminen ja valinnat vaikuttavat osaltaan siihen, millainen oppimispolku kullekin opiskelijalle soveltuu parhaiten.

Opiskelijan yksilöllisen opintopolun suunnittelussa ja toteutuksessa otetaan huomioon:opiskelija

  • osaamisen tunnustaminen
  • valinnaisuus (tutkinnon osat, opiskeluaika)
  • oppimistyyli- ja menetelmät
  • oppimisympäristöt
    • oppilaitos
    • työsalit
    • projektit
    • digitaalisuus (PLE, some, mobiilius, portfoliot, pelillisyys, tarinallisuus, lisätty todellisuus, MOOCit))
    • työpaikat (työssäoppiminen, työvaltaisuus, oppisopimus)
    • yrittäjyys
    • kansainvälisyys
  • rakenteet (OPS, lukuvuosisuunnittelu)
  • opetusjärjestelyt
  • pedagoginen johtajuus
  • jaettu opettajuus (oppimisen ohjaus suunnitellaan opiskjelijoiden yksilöllisistä oppimispoluista käsin)

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Täydennä laskutehtävä, niin tiedämme ettet ole robotti. *